تخصیص منابع در سرورها

تخصیص منابع در سرورها

کیفیت خدمات دریافتی از سرور، به عوامل زیادی بستگی دارد. سرور و بخش های مربوط به آن، دسته بندی های مختلفی را شامل می شوند که برای دریافت خدمات از این سرور ها، نیاز به عملکرد درست تمام آن ها است. در این مطلب به بررسی بخش های مختلف تاثیرگذار در سرور و تخصیص منابع در سرورها می پردازیم.

انواع سرور و تخصیص منابع در سرورها

سرور انواع مختلفی دارد که به طور کلی در چند دسته بندی اصلی تقسیم بندی می شوند. تخصیص منابع در سرورها متناسب با نوع سرور و ویژگی های آن متفاوت است. انواع دسته بندی سرور ها شامل سرور های اشتراکی، سرور مجازی و سرور های اختصاصی می باشد.

سرور اشتراکی چیست و تخصیص منابع در آن چگونه است؟

سرور اشتراکی، همانطور که از اسم آن می توان حدس زد، انواع مختلفی از سرور هستند که روی آن ها ممکن است وبسایت، دیتابیس و یا چند میل دامین تعریف شده باشد. تخصیص منابع در سرورهای اشتراکی به گونه ای است که بتوانند در آن واحد، رکوئست های مختلف از جانب یوزر های مختلف را مدیریت و پاسخ بدهند.

منابع سرور اشتراکی تقسیم بندی می شود. تخصیص منابع در سرورهای اشتراکی در بخش های مختلف آن میان کاربران آن صورت می گیرد. در سرور اشتراکی، پردازنده سرور، پهنای باند آن و همچنین فضای Storage یا همان ذخیره اطلاعات میان کاربرن آن سرور تقسیم بندی و اشتراک گذاشته می شود.

سرور های مجازی به چه سرور هایی گفته می شود؟

در سرور های مجازی، تخصیص منابع سرورها اختصاصی تر از انواع سرور های اشتراکی می باشد. در سرور مجازی، به کمک مجازی ساز، منابع سرور تقسیم می گردد. خرید سرور مجازی باید متناسب با نیاز های کاربر انجام شود.

پیشنهاد مطالعه : چگونه یک سرور مجازی بسازید.

سرور اختصاصی و تخصیص منابع در این سرورها

سرور های اختصاصی، مناسب وبسایت های کوچک و کم بازدید نیستند. چرا که در این سرور ها، منابع مختلف سرور از جمله رم، فضای ذخیره اطلاعات، پهنای باند و … همگی اختصاصی برای دارنده سرور اختصاصی است. سرور اختصاصی یک گزینه مناسب برای وبسایت های پر بازدید است که پهنای باند زیادی را لازم دارند. البته سرور های اختصاصی نیز کیفیت و کانفیگ های متفاوتی دارند که متناسب با این کانفیگ ها می توان اقدام به تهیه سرور نمود.

سرور اختصاصی و تخصیص منابع در این سرورها

خرید هاست

فروشگاه های آنلاینی که کاربران زیادی همواره از صفحات مختلف آن بازدید می کنند، نیاز به منابع زیادی دارند. چرا که در این فروشگاه ها، تعداد کاربران آنلاین و استفاده کننده از منابع سرور زیاد است. به همین جهت اگر فروشگاه آنلاین پر کاربری دارید و سرورها و هاست اشتراکی برای شما پاسخگو نیست، سرور اختصاصی گزینه ای مناسب برای فروشگاه شما می تواند باشد.

سیستم عامل سرور

سرور نیز مانند سیستم های کامپیوتری می تواند سیستم عامل های مختلفی داشته باشد. هر یک از این سیستم عامل ها ویژگی ها و خصوصیات خاصی دارند. به طور کلی، سیستم عامل های قابل نصب روی سرور به چند دسته بندی مختلف تقسیم بندی می شود. سیستم عامل های لینوکس، سیستم عامل های ویندوز و سیستم عامل های مجازی ساز، 3 دسته بندی اصلی سیستم عامل هستند. انتخاب نوع سیستم عامل، بر اساس کاربری سیستم و کانفیگ های سرور انجام می شود.

تعریف دیتاسنتر

در مبحث تخصیص منابع در سرورها باید گفت که شبکه اینترنت، متشکل از تعداد بسیاری سرور در سراسر جهان می باشد. برای ارائه خدمات مناسب توسط سرورها، نیاز به نگهداری و نظم مناسب میان آن ها است. به جهت پایداری سرورها، آن ها را در دیتاسنتر نگهداری می کنند. مرکز داده یا همان دیتاسنتر محل هایی مخصوص نگهداری سرور ها و پشتیبانی از آن ها است. نگهداری سرور نیاز به شرایط خاصی دارد. دیتاسنتر به جهت نظارت روی کیفیت سرور، پشتیبانی از قطعات آن ها و همچنین نرم افزار های ضروری آن ها می باشد.

در یک دیتاسنتر تعداد بسیار زیادی سرور نگهداری می شود. یا اینکه در یک دیتاسنتر ممکن است صد ها و یا هزاران سرور نگهداری شود. سرور ها در دیتاسنتر در کیج، رک و اتاق های زیادی قرار می دهند.

دیتاسنتر بخش های مختلفی دارد. برای عملکرد مناسب سرور ها، نیاز به نظم و برقراری ارتباط میان این بخش ها است. اتاق کنترل، اتاق سرور، ژنراتور های دیتاسنتر، تجهیزات خنک کننده، انبار نگهداری سخت افزار، اتاق UPS، پیشتبان باتری، اتاقی مخصوص به قرارگیری انواع ابزار های اطفای حریق و همچنین اتاقی برای مدیریت شبکه سرور ها از جمله بخش های مختلف در یک دیتاسنتر نگهداری سرور می باشد.

جمع بندی

تخصیص منابع در سرورها متناسب با نوع سرور و نیاز کاربر انجام می شود. در سرور های اختصاصی، تخصیص منابع به یک وبسایت محدود شده و پردازنده ها و فضای ذخیره سازی اطلاعات، همگی مختص به یک کاربر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *