بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی بپردازیم تا کاربران هنگام خرید سرور اطلاعات بیشتری داشته باشند.

سرورها کامپیوترهای بزرگ و قدرتمندی هستند که از وب سایت شما میزبانی و پشتیبانی می کنند. خدمات هاستینگ یا میزبانی سایت انواع مختلفی دارند که هریک ویژگی های متفاوتی دارند.

هنگام راه اندازی وب سایت یا برای هر پلتفرمی باید سرویس هاستینگ مناسب را انتخاب کنید. بنابراین باید انواع سرویس ها را بشناسید و آن ها را باهم مقایسه کنید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

سرور مجازی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اگر صاحب یک وب سایت پربازدید يا دارای ترافیک بالا هستید و یا یک فروشگاه اینترنتی دارید و درحال حاضر از هاست اشتراکی استفاده می کنید ممکن است با کندی سایت یا قطع و وصل مکرر مواجه شوید.

اینجاست که باید به یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی بسته به نیاز خود کوچ کنید.

اگر به تمامی منابع یک سرور نیاز ندارید و به دنبال سرویس هاستینگ برای کسب و کار کوچک و متوسط خود هستید نیازی نیست به سراغ سرور اختصاصی بروید و هزینه زیادی را متحمل شوید.

سرور مجازی یا VPS نیز به صورت اختصاصی و شخصی در اختیار کاربران قرار می گیرد. به صورتی که سرور از طریق تکنولوژی مجازی سازی به چند بخش تقسیم می شود و هر بخش آن با منابع مشخص در اختیار یک وب سایت قرار می گیرد. برای استفاده از این منابع مشخص باید هزینه مشخصی را نیز پرداخت نمایید. درنتیجه هر وب سایت در واحد مجازی مجزا از سایر وب سایت ها فعالیت می کند.

از تفاوت های اصلی سرور سرور مجازی و سرور اختصاصی همین اشتراکی بودن برخی از منابع است.

سرور اختصاصی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

dedicated server یا سرور اختصاصی نوعی میزبانی وب است که در آن منابع سرور به صورت کاملاً  اختصاصی در اختیار یک وب سایت قرار می گیرد. در این حالت هیچ یک از امکانات سرور با کاربران دیگر مشترک نخواهد بود.

درنتیجه در مقایسه با سایر سرویس های هاستینگ هزینه بالاتری دارد. اما درمقابل سرور به صورت فیزیکی و کامل در اختیار کاربر قرار می گیرد تا بتواند آن را مطابق میل خود مدیریت کند.

هنگام استفاده از منابع سرور اختصاصی هیچ محدودیتی وجود ندارد و کاربر می تواند تا جایی که سخت افزار سرور قدرت پردازش و توانایی دارد از آن استفاده کند.

اگر عملکرد بالا بدون دغدغه در محیطی خصوصی با امنیت بالا برایتان اهمیت دارد استفاده از سرور اختصاصی انتخاب مناسبی خواهد بود.

کاربردهای سرور اختصاصی:

  • میزبانی وب سایت های پربازدید با ترافیک بالا
  • گیم سرور قوی و مطمئن
  • میل سرور برای تراکنش بالای ایمیل
  • دیتا سرور برای میزبانی اطلاعات مهم و حجیم
  • برای پردازش های سنگین و نیازمند به cpu قوی از قبیل سایت های فروشگاهی پربازدید و آژانس های مسافرتی با رزرو آنلاین بلیت
  • میزبانی برای نرم افزار حسابداری و CRM شرکت ها

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی در چیست؟

همان طور که گفتیم بین سرویس های هاستینگ تفاوت هایی وجود دارد که با بررسی آن ها هنگام انتخاب و خرید سرور بهتر می توانید تصمیم گیری نمایید.

در این قسمت به بررسی تفاوت های مهم سرور مجازی وسرور اختصاصی می پردازیم.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در منابع

از تفاوت های اصلی سرور مجازی و سرور اختصاصی منابع سرور است. در سرور اختصاصی هیچ منبعی را با دیگر کاربران شریک نخواهید بود و هر منبعی را که بخواهید دریافت می کنید.

اما در سرور مجازی با وجود منابع اختصاصی مشخص شده ممکن است در برخی منابع از قبیل برق یا کارت شبکه با دیگران مشترک باشید.

تفاوت های سرور مجازی و اختصاصی در عملکرد

هر وب سایتی که بتواند با سرعت بیشتری صفحات وب سایت را بارگیری کند عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر وب سایت شما عملکرد و سرعت خوبی نداشته باشد درصورت بالا بودن بازدید دچار مشکل خواهید شد.

همان طور که گفته شد چندین کاربر در سرور مجازی فعالیت می کنند و امکان بروز چنین مشکلی وجود خواهد داشت. سرور مجازی به تنهایی سرعت بالایی دارد اما اگر همه وب سایت ها در این سرور با ترافیک بالایی مواجه شوند سرعت سرور پایین می آید.

اما در سرور اختصاصی به دلیل سرعت بسیار بالا دچار چنین مشکلاتی نمی شوید. درنتیجه سرور اختصاصی عملکرد بهتری دارد و بهتر می توانید ترافیک بالا را مدیریت نمایید.

تفاوت در امنیت

امنیت در سرور اختصاصی به دلیل عدم دسترسی کابران دیگر به سرور بیشتر است.

در صورت بروز اختلال و مشکل، امکان انتقال آن در سرور مجازی بیشتر است. سرور مجازی همانند آپارتمانی است که اگر دیگران درب اصلی را نبندند خطر ورود دزد و تهدید امنیت خانه ها وجود دارد.

اما سرور اختصاصی همانند منزل شخصی است که حتی اگر خطری وجود داشته باشد این خطر در اثر بی دقتی دیگران نخواهد بود.

اگرچه سرور مجازی از سرور اشتراکی امن تر است و امکان نصب نرم افزارهای امنیتی بر روی آن وجود دارد. اما سرور اختصاصی سطح بسیار بالاتری از امنیت را ارائه می دهد.

تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی در هزینه ها

هنگام خرید سرور هزینه از جمله عواملی است که مورد توجه قرار می گیرد.

از آنجایی که هزینه های نگهداری و منابع در سرور اختصاصی برعهده یک کاربر است اما در سرور مجازی این هزینه میان چندین کاربر تقسیم می شود سرورهای مجازی در مقایسه با سرورهای اختصاصی هزینه های کمتری را به کاربران تحمیل می کنند.

مطالعه پیشنهادی:تفاوت سرور مجازی و هاست اشتراکی

نتیجه گیری از بررسی تفاوت های سرور مجازی و سرور اختصاصی

با توجه به نیازهای عملکردی وب سایت خود، قدرت پردازش و بودجه خود می توانید از سرویس های هاستینگ گفته شده استفاده کنید.

با توجه به نوع وب سایت و میزان اطلاعات خود می توانید از سرور اشتراکی، سرور مجازی یا سرور اختصاصی استفاده نمایید.

برای کسب و کارهای کوچک و متوسط، بلاگرها، طراحان سایت و به طور کلی کسانی که به یک وب سایت پر سرعت نیاز دارند، سرور مجازی معمولاً انتخاب مناسبی خواهد بود. VPS در مدیریت ترافیک عملکرد بالایی دارد و درمقابل هزینه بالایی نیز ندارد.

اما اگر به عملکرد و سرعت بالاتر و منابع اختصاصی بیشتری نیازی دارید و برای شما امنیت سایت فاکتور بسیار مهمی است، بهتر است به سراغ سرورهای اختصاصی بروید.

به طور کلی سرور اختصاصی برای کسب و کارها بزرگ و متوسط با رشد بالا کاربرد بیشتری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *