بررسی تفاوت vds و vps

تفاوت vds و vps

اگر شما مالک یک وب سایت برای یک سایت فروشگاهی یا یک سیستم خدماتی یا هر سرویسی هستید که در اینترنت اجرا می شود و اخیراً به سطحی از ترافیک رسیده اید که خرید هاست اشتراکی دیگر پاسخگوی نیازهای شما نیست، وقت آن رسیده است که به یک سرور اختصاصی مهاجرت کنید. در این مرحله مطمئناً با یک معضل ناخواسته روبرو خواهید شد: آیا VPS خریداری شود یا VDS؟ برای اینکه بدانید تفاوت vds و vps چیست، با ما همراه باشید.

دانستن مجازی سازی، برای بررسی تفاوت vds و vps

مجازی سازی فناوری است که میزبانی وب را با تعاریف بسیاری تغییر داده است. به این ترتیب می توانید سرور را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. هر منطقه کوچک تر، سیستم عامل مخصوص به خود را دارد تا از منابع ارائه شده توسط سرور اصلی استفاده کند. به این ترتیب بهره وری سرور بهبود می یابد و با وجود داشتن سرورهای متعدد، استفاده از چندین سناریو مختلف بر اساس نیاز کاربر ارائه می شود.

یکی از پیامدهای عملی این امر، امکان ارائه مستقیم سرور مجازی تحت برچسب VDS یا VPS است. در این نوع سرویس به کاربر دسترسی کامل مدیر و سرور داده می شود تا بدون محدودیت از تنظیمات روی سرور استفاده کند. با پلن های هاست اشتراکی این امکان وجود ندارد و همه کاربران ملزم به استفاده از تنظیمات یکسان هستند و از سود دیگر استفاده از سرور اختصاصی هزینه بر می باشد.

VDS چیست؟ و تفاوت vds و vps در چیست؟

VDS مخفف Virtual Dedicated Server دارای ویژگی هایی مانند کارایی بالا، قابلیت اطمینان و مقیاس پذیری است که برای شرکت هایی که با ترافیک بالایی در سایت های خود مواجه هستند یک مزیت محسوب می شود.

سروری که VDS در اختیار کاربران خود قرار می دهد، کاملاً مستقل است، یعنی منابعی که به عنوان امکانات این سرور شناخته می شوند منحصراً برای آن در نظر گرفته شده است. در VDS وجود سرورهای قوی در مجاورت سرور شما مشکلی ایجاد نمی کند و در نتیجه بازدهی کار و سیستم شما را افزایش می دهد.

پیشنهاد مطالعه : چگونه هزینه سرور مجازی را کم کنیم؟

VPS چیست؟

VPS مخفف Virtual Private Server، یک سرور خصوصی می باشد و نوعی سرویس میزبانی است که بر روی یک هاست مشترک با ده ها یا صدها سرور مجازی دیگر قرار دارد و در دسترس کاربر است.

به همین دلیل منابع CPU و RAM در تمامی این سرورها به اشتراک گذاشته شده است، بنابراین ممکن است پس از خرید VPS، زمانی که سرورهای مجازی اطراف درخواست ارسال می کنند و از منابع مشترک با شما استفاده می کنند، سرور شما با مشکل سرعت اتصال اینترنت، پهنای باند، CPU و RAM مواجه شود.

همچنین این سرور ماهیت فیزیکی ندارد و کاملا مجازی است و می تواند به تنهایی نرم افزار و سیستم عامل خودش را اجرا کند. مزیت دیگری که با خرید VPS خواهید دید، پیکربندی دقیق خود سرور است.

vds و vps چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

درباره تفاوت vds و vps باید بدانید، همانگونه که قبلاً اشاره شد این دو سرور مخفف عبارت هایی هستند. در قدم اول اگر این دو عبارت را معنی کنیم تفاوت چندانی مشاهده نمی کنیم، اما به لحاظ مفهومی این دو سرور تفاوت هایی دارند. یکی از تفاوت های اصلی این دو مربوط به روش مجازی سازی می باشد. در مجازی سازی، سرور اصلی به بخش های کوچکتری تقسیم بندی می شود.

همچنین می توان گفت در سرور vds نرم افزار مربوطه به هر یک از نمونه های سرور خصوصی، منابعی را با میزان تعیین شده اختصاص می دهد. این درحالی است که در vps  همواره این منابع برای هر بخش ثابت می باشد. در واقع چون این منابع در vps  ثابت هستند، هیچ یک از نمونه ها قادر به اشغال منابع دیگری نیستند. بنابراین تاخیر در سرور مشاهده نمی شود و این یکی از مزیت های این سرور است.

در حالت کلی می توان گفت که این تفاوت ها چندان بزرگ نمی باشد، بنابراین برای انتخاب بهتر است سروری انتخاب شود که با موقعیت وب سایت مورد نظر هم خوانی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله تفاوت vds و vps را بررسی کردیم. همچنین بیان شد که این دو چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند. با توجه به توضیحات داده شده می توانید با توجه به معیارهایی که در نظر دارید تصمیم خود را برای خرید VPS یا VDS بگیرید و آن را مناسب حرفه و کسب و کار خود بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *