سرور شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت، یکی از مهم ترین فناوری های دوران امروز ما است. اینترنت ارتباط میان افراد را فارغ از محل زندگی آن ها، به ساده ترین شکل ممکن مهیا کرده و به همین جهت است که امروزه تصور دنیای بدون اینترنت دشوار شده است. اما اینترنت و این ارتباط شگفت انگیز فراهم شده از طریق آن، بدون سرور مجازی ممکن نیست. در واقع سرور شبکه را می توان به قلب شبکه اینترنت تشبیه کرد. در دنیای ارتباطات و فناوری، سرور ها قلب تپنده ای هستند که این موضوع را مهیا کرده اند.

تعریف سرور شبکه

سرور شبکه در واقع یک نوع کامپیوتر است. این کامپیوتر با سایر کامپیوتر ها و درخواست کنندگان اتصال برقرار کرده و سرویس های اطلاعاتی پردازشی مختلفی برای آن ها مهیا می کند. سرور ها انواع مختلفی دارد. در واقع سرور می تواند یک ابر کامپیوتر باشد. در بسیاری از محل های نگهداری سرور، آن ها را به صورت مجموعه ای نگهداری می کنند. این مجموعه در یک دیتاسنتر قرار داده می گردند.

اگر برای شما هم سوال پیش آمده که تفاوت سرور با رایانه های شخصی در چیست، باید بدانید در واقع سرور های شبکه به مانند کامپیوتر های شخصی هستند. در واقع سرور ها و کامپیوتر های شخصی شباهت بسیار زیادی دارند. تفاوت اصلی سرور و کامپیوتر، قدرت میان آن دو است. چرا که قدرت سرور در مقایسه با کامپیوتر ها بسیار بالا تر است.

تفاوت سرور و کامپیوتر در قدرت آن ها است و این قدرت بیشتر شامل اجزای سازنده این دستگاه ها می شوند. این بدان معناست که قدرت توان پردازش در سرور از کامپیوتر های شخصی بیشتر است. این دستگاه ها سرعت بیشتری داشته و همچنین پهنای بایوس بالاتری دارند. در سرور، از کارت شبکه قدرتمندی استفاده می شود. امکان جاگذاری رم های بزرگ در مقایسه با رم های کامپیوتر از دیگر تفاوت قدرت میان این دستگاه ها است.

به طور کلی، این قدرت بالاتر در سرور، دو پیامد اصلی به همراه دارد. پردازش تعداد بالایی از درخواست ها و همچنین سرعت بیشتر در مقایسه با کامپیوتر های شخصی از نتایچ اصلی قدرت بالای سرور می باشد.

وظیفه سرور چیست؟

سرور ها پردازشگر های بسیار قدرتمندی می باشند. این پردازشگر های قدرتمند، فرآیند هایی نظیر پردازش، شبکه بندی، ارسال و دریافت اطلاعات را می توانند توسعه داده و همچنین فعالیت های متفرقه ای نیز انجام دهند.

وظیفه سرور ها عموما یک چیز است. اما حجم داده و پردازش مورد نیاز، در سازمان های مختلف متفاوت است. این امر سبب شده که در حال حاضر سرور های مختلفی توسط تولید کنندگان، عرضه شوند. در ادامه به بررسی انواع سرور ها و کاربرد آن ها می پردازیم.

سرور رکمونت و کاربرد آن چیست؟

اگر با سرور ها از پیش آشنا هستید، احتمالا سرور رکمونت Rackmount را به خوبی می شناسید. چرا که سرور های رکمونت پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین انواع سرور در بازار های جهانی می باشند. سرور های رکمونت، در واقع سرور هایی هستند که در رک Rack یا همان ققسه های مخصوص نگهداری و به بهره برداری می رسند. این سرور های کاربرد های زیادی دارند که برخی از این کاربرد ها موارد زیر می باشند:

پیشتیبانی و امکان استفاده از پردازنده های مختلف در سرور، یک ویژگی و کاربرد خوب برای آن ها است. سرور های رکمونت نیز امکان به کارگیری 2 تا 4 پردازنده در نسل ها را دارند و می توانند هسته های متنوعی داشته باشند.

همچنین این سرور ها می توانند امکان استفاده از اسلات های رم با ظرفیت های بسیار بالای چند ترابایتی را مهیا کنند.

سرور های رکمونت می توانند ارتباطی عالی با انواع مختلف سیستم های شبکه ای برقرار کنند.

لازم به ذکر است که این سرور های شبکه کاربرد های بسیار زیادی دارند و کاربرد های مذکور صرفا بخشی از آن ها می باشد.

پیشنهاد مطالعه: روش خرید سرور مجازی یک هفته ای

سرور رکمونت و کاربرد آن چیست؟

معرفی سرور ایستاده Workstation از انواع سرور شبکه

برای خرید سرور مجازی دیگر سرور کاربردی، سرور های ایستاده هستند. این سرور ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به کیس کامپیوتر های شخصی دارند و مهم ترین تفاوت میان ظاهر آن ها، تفاوت در اندازه آن ها است. از جمله موارد کاربرد سرور ایستاده برای فعالیت هایی نظیر، رندر کردن، پشتیبانی انواع تابلو های نظارتی، ماین ارز دیجیتال و … می باشد.

انواع دیگر سرور کدام اند؟

سرور های رکمونت و سرور ایستاده تنها دو مورد از انواع سرور هستند. سرور ها انواع مختلفی دارند که کاربرد هر کدام از آن ها باید متناسب با نوع آن ها باشد. از انواع دیگر سرورها می توان به سرور های تیغه ای Blade، فریم سرور Frame Server و سرور ذخیره سازی Storage Server اشاره داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *