معرفی انواع سرور

انواع سرور

انواع سرور شامل سرور محاسباتی ، سرور اپلیکیشن ، سرور مجازی ، گیم سرور ، فایل سرور ، ایمیل سرور و … می باشد که هر کدام کاربردهایی خاص دارند.

سرور چیست ؟

سرور سیستمی می باشد که برای خدمات دهی به سایر سیستم ها همیشه در دسترس می باشد. در یک شبکه تمامی سیستم ها از یک سیستم دستور می گیرند و خدمات مورد نیاز خود را از این سیستم دریافت می کنند. این سیستم ، سرور تحت شبکه می باشد.

سیستم رایانه ای که وظیفه ارائه سرویس و خدمات را دارد ، سرور می باشد. سیستمی که سرویس و خدمات را دریافت می کند ، کلاینت می باشد.

 

انواع سرور

آشنایی با انواع سرور

سرورها دارای انواع مختلفی می باشند. مهمترین و کاربردی ترین سرورها موارد زیر می باشد.

فایل سرور

این نوع سرور کارایی های زیادی در شبکه های سازمان ها و شرکت ها دارد. با استفاده از این سرور امکان دسترسی و به اشتراک گذاشتن انواع اسناد و فایل ها برای اعضای شبکه فراهم می شود.

میل سرور

ایمیل های سازمانی طبق دامنه اختصاصی وب سایت عرضه می شوند. سازمان ها و نهادهایی که به علت وسعت شبکه و نوع شبکه خود ، حجم بالایی از ایمیل های ارسالی و دریافتی را دارا می باشند ، مجبور به استفاده از میل سرور اختصاصی می باشند.

سرور اپلیکیشن

یکی دیگر از انواع سرور ، سرور اپلیکیشن می باشد. این نوع سرور سرویس دهی به اپلیکیشن ها و برنامه های تحت وب را انجام می دهد. کاربران با راه اندازی سرور اپلیکیشن ، می توانند بدون نیاز به نصب برنامه ها و نرم افزارها روی سیستم خود اهداف مورد نظر خود را به صورت تحت وب انجام دهند.

سرور مجازی

سرور مجازی از سرورهای بسیار کاربردی می باشد. جهت پیاده سازی اهداف گوناگون در شبکه ، به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری بهترین راهکار می باشد. به همین علت خرید سرور مجازی برای سازمان ها و شرکت ها بسیار ضروری می باشد. با استفاده از سرور مجازی و برنامه ها و اپلیکیشن های مربوط ، می توان یک سخت افزار مجازی را برای یک سرور عرضه نمود.

سرور محاسباتی

از دیگر انواع سرور ، سرور محاسباتی می باشد. برای پردازش داده ها و اطلاعات بسیار زیاد ، باید از سرور محاسباتی استفاده نمود. در واقع با استفاده از منابع سخت افزاری سرور محاسباتی ، امکان پردازش سریع و درست داده ها و اطلاعات در حجم بالا فراهم می شود.

گیم سرور

امروزه بازی های آنلاین بسیار پرطرفدار می باشد و در میان نوجوانان و جوانان بسیار مورد توجه می باشد. گیم سرور با دارا بودن منابع سخت افزاری قدرتمند و با کیفیت ، سرویس دهی وخدمات دهی بازی های آنلاین را به بهترین صورت فراهم می کند.

مدیا سرور

این سرور برای اشتراک گذاری سرویس های چند رسانه ای می باشد. در واقع با استفاده از این سرور امکان مشاهده فایل های تصویری و صوتی وب سایت ها بدون نیاز به بارگذاری آنها ، فراهم می شود. این سرور از سرورهای کاربردی می باشد و برای اکثر شبکه ها مورد نیاز می باشد.

وب سرور

یکی از پرکاربردترین انواع سرور ، وب سرور می باشد. وب سرور شامل سخت افزار یا نرم افزاری می باشد که دستیابی به صفحات را در فضای اینترنت فراهم می کند. وب سرور برای میزبانی از وب سایت ها است و موجب برقراری ارتباط بین کاربران و صفحات وب می شود.

این نوع سرور برای برقراری این ارتباط از سرویس های خاصی استفاده می کند. وب سرور سیستمی می باشد که پاسخگویی به صفحات و فایل های HTML را انجام می دهد. مرورگرهای وب ، وظیفه درخواست فایل های HTML را از وب سرور بر عهده دارند.

سرور پایگاه داده

سرورهای پایگاه داده برای نگهداری و ذخیره داده ها و اطلاعات برنامه های تحت شبکه استفاده می شوند. در این نوع سرور داده ها و اطلاعات به صورت یکنواخت و یک جا ذخیره سازی و مورد پردازش قرار می گیرند.

انواع سرور از نظر شکل

 

انواع سرور

سرورها به لحاظ شکل و ظاهر به دو صورت ایستاده و رکمونت موجود می باشند که از نظر سخت افزاری متفاوت می باشند. انتخاب این نوع سرورها با توجه به نوع شبکه و وسعت شبکه صورت می گیرد. این سرورها دارای برق اضطراری می باشند. همچنین به منظور سرویس دهی همیشگی و آنلاین دارای دو پاور می باشند که در ارائه سرویس دهی دچار وقفه و اختلال نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *