زبان های برنامه نویسی (قسمت اول)

BackEnd Languages

 

امروزه با پیشرفت صنعت IT توسعه وب کار جذاب و پرطرفداری است اما لزوما کار راحتی نیست. برای ایجاد یک وب سایت نیاز به همکاری دو بخش مجزا است، فرانت اند Front End که زیبایی ظاهری سایت را به انجام می‌رساند و بک‌اند Back End که عهده دار کارهای پشت صحنه وب سایت است. در واقع با بک اند، موتور متحرک یک سایت، طراحی و ساخته می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا با چند زبان پرطرفدار دنیا در حوزه BackEnd آشنا شوید.

برای بهتر توضیح دادن اینکه چگونه همه این موارد کار می‌کنند، بیایید از یک مثال استفاده کنیم : یک مشتری که می‌خواهد با استفاده از وب‌سایت کارت پرواز بخرد. همه چیزهایی که مشتری بر روی صفحه وب می‌بیند front-end است، اما وقتی این مشتری تمام اطلاعات خود را معرفی می‌کند، مانند نام، آدرس، توضیحات و غیره، عملکرد وب اطلاعات را بر روی پایگاه داده‌ای که از قبل بر روی وب‌سایت ساخته شده است ذخیره می‌کند.

برنامه وب اجزاء را در پایگاه داده ایجاد، حذف، آپدیت می‌کند یا تغییر نام می‌دهد. مثلا وقتی یک مشتری بلیط را خریداری می‌کند، آیتمی در جدول ایجاد می‌شود، اما زمانی که آن‌ها تجدیدنظر می‌کنند یا مایل به لغو بلیط هستند، آیتم در پایگاه داده تغییر می‌کند.

در ساده‌ترین شکل، سرور کامپیوتری است که از راه دور به نرم‌افزار دسترسی داشته و آن را اجرا می‌کند تا درخواست‌های مشتریان را انجام دهد.

به طور خلاصه، وقتی مشتری می‌خواهد بلیط بخرد، کار back-end این است که برنامه وب با سرور ارتباط برقرار کند تا تغییراتی را که در پایگاه داده ذخیره‌شده، روی سرور ایجاد کند.

Java

java

 

جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان است. از این زبان در تلفن‌های همراه، برنامه‌های دسکتاپ، طراحی وب، دستگاههای کارتخوان و خودپردازها و … استفاده می‌شود. آنچه جاوا را بسیار متنوع کرده، ماشین مجازی جاوا (JVM) است. “یکبار بنویس، همه جا اجرا کن” مفهومی است که جاوا با طراحی JVM موفق به پیاده سازی آن شد. ماشین مجازی جاوا مانند یک لایه میانی عمل می‌کند که می‌تواند کد را بر روی هر دستگاهی اجرا کند، صرف نظر از اینکه کد برای آن نوشته شده باشد.

در حالی که جاوا از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما زبان آسانی برای شروع یادگیری نیست. درک برخی مباحث جاوا برای مبتدیان، کمی مشکل است. از آنجایی که جاوا یک زبان محبوب و پرکاربرد است، از انجمن‌های پشتیبانی فراوانی در فضای آنلاین برخوردار است. در نتیجه در صورت برخورد به مشکلی و داشتن هر گونه سوال، می‌توان پاسخ را از آنان جویا شد. جاوا حوزه هایی مانند توسعه برنامه اندروید، توسعه وب سایت، اتصال به بانک اطلاعاتی، پردازش تصویر، توسعه برنامه‌های مبتنی بر GUI، شبکه سازی و غیره را برای شما فراهم می‌کند. شرکت هایی مانند Airbnb ، Uber ، Pinterest و غیره از جاوا استفاده می‌کنند.

Python

python

بسیار سریع در حال توسعه و نمونه‌سازی است. کدنویسی آن لذت‌بخش است، نگهداری و ریفکتور آن آسان است. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی با اهداف عمومی است که برای توسعه وب استفاده می‌شود و به عنوان یک زبان پشتیبان برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان به طور گسترده در محاسبات علمی، داده‌کاوی و یادگیری ماشین استفاده می‌شود. بسیاری از وب‌ها توسط فریم‌ورک‌های Python / Ruby / PHP هدایت می‌شوند. این زبان‌ها توسط افراد حرفه‌ای ساخته شده‌اند.

ضعف: به اندازه جاوا سریع نیست، اما بخش محتوای وب، به اندازه کافی سریع است. از آنجایی که برنامه‌ای با JIT وجود دارد (مثل PyPy)، این ضعف در حال ضعیف‌تر شدن است. JIT باعث افزایش قابل توجهی می‌شود.

PHP

 

php

نزدیک به 79 درصد از کل وب سایتهای سطح جهان، با زبان PHP برنامه نویسی شده است. این زبان اولین بار در سال 1995 منتشر شد که گزینه‌های کمی برای ایجاد وب سایت‌های پویا وجود داشت. این زبان برنامه نویسی ابزارهای فراوانی را برای انتخاب، در اختیار توسعه دهندگان وب قرار می‌دهد. یکی از قابل توجه‌ترین مزایای زبان PHP ، توانایی آن در تعامل آسان با بانکهای اطلاعاتی است.

PHP   یک انتخاب بسیار خوب برای یادگیری زبان اول برنامه نویسی است. این زبان از منابع فراوان آموزشی و همینطور انجمن‌های پشتیبانی زیادی در اینترنت برخوردار است که می‌توانید در صورت نیاز، از آنها راهنمایی بگیرید. براساس وب سایت PHP می‌توانید از این زبان به جمع آوری اطلاعات فرم، تولید محتوای صفحات پویا، ارسال و دریافت کوکی ها، نوشتن اسکریپت سمت سرور و غیره استفاده کنید. شرکت‌های معروف Facebook ، Lyft ، Viber  و بسیاری دیگر، از PHP استفاده می‌کنند.

Node.js

 

node.js

Node.js با Express.js نیز می‌تواند برای طراحی برنامه‌های وب کلاسیک در سمت سرور استفاده شود. با این حال، در حالی که امکان‌پذیر است،‌ این الگوی درخواست-پاسخ که در Node.js پیرامون رندر HTML ارائه می‌شود، معمول‌ترین مورد استفاده نیست.

سی شارپ (C#)

 

c#

سی شارپ یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که توسط مایکروسافت طراحی شده و روی فریمورک .NET اجرا می‌شود. C# از خانواده زبان C است و به زبان‌های C++ و Java شباهت دارد. این زبان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان بوده و یادگیری و استفاده از آن بسیار ساده است. از C# در توسعه برنامه‌های موبایل ، توسعه برنامه‌های دسکتاپ، ساخت بازی ها، توسعه وب سایت‌ها و غیره استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند ANSYS ، Wells Fargo ،  Unitedhealth Group و بسیاری دیگر از سی شارپ استفاده می‌کنند.

روبی (Ruby)

 

ruby

روبی یک زبان شی گرا است که در سال 1995 توسط Yukihiro Matsumoto که به Matz معروف است، طراحی و ساخته شد. او این زبان را به گونه ای طراحی کرده است که برنامه نویسان مبتدی به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند و در عین حال به اندازه کافی قدرتمند است که برنامه نویسان حرفه ای می‌توانند، تمام ابزار مورد نیاز خود را داشته باشند. به نظر متناقض می‌آید، اما این دوگانگی مدیون طراحی شی گرایی محض روبی و انتخاب دقیق  Matz در استفاده از ابزار زبان‌های دیگر نظیر Perl ، Smalltalk و Lisp است. از روبی می‌توان در توسعه وب سایت، توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل، توسعه بازی‌های موبایل و غیره استفاده کرد. شرکت‌های بزرگی نظیر Codecademy ، AngelList ، RapGenius و غیره از روبی استفاده می‌کنند.

 

برای طولانی نشدن مطلب ادامه بررسی محبوبترین زبان های back-end را به جلسه بعد واگذار میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *