کاربرد سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک - وب سایت مبین

کاربرد سرور مجازی میکروتیک در این مطلب از مرکز داده مبین را مورد بررسی قرار می دهیم. سیستم عامل MikroTik که RouterOS نام دارد، یک سیستم عامل مبتنی بر هسته لینوکس است که می تواند یک روتر از رایانه های شخصی شبکه ایجاد کند. این سرور دقیقا مانند یک روتر عمل می کند و به شما امکان اضافه و حذف پورت های مختلف را می دهد.

MikroTik رقیب سیسکو است و در ابتدا با هدف ارائه تجهیزات مشابه محصولات سیسکو اما با قیمت کمتر ایجاد شد. در مجموع روترهای میکروتیک دارای 6 لایسنس هستند که به هر لایسنس Level می گویند و بسته به نیاز شبکه باید روترهای میکروتیک را با لایسنس های مختلف تهیه و استفاده کرد. به عنوان مثال، برای استفاده از تمام قابلیت های روتر در شبکه، باید یک روتر Micro Level 6 تهیه کنید.

خرید سرور مجازی میکروتیک ایران 

کاربرد سرور مجازی میکروتیک

از جمله کاربردهای این سرور که می توان نام برد عبارتند از:

اشتراک گذاری اینترنت و صف

با استفاده از روتر میکروتیک به جای استفاده از مودم های ADSL، با سرعت های مختلف و قابل تنظیم به اینترنت دسترسی خواهید داشت. علاوه بر نصب آن می توانید اینترنت را بین سیستم های یک شبکه به اشتراک بگذارید و از این طریق سرعت دسترسی به اینترنت و هزینه های اجاره پهنای باند را کاهش دهید.

تعادل بار

یکی دیگر از خدمات سرور مجازی میکروتیک، تعادل بار است. برای این کار می توانید ترافیک را بین رابط های مختلف توزیع کنید تا به شبکه دیگری دسترسی داشته باشید. به عنوان مثال، اگر اشتراک اینترنت از ISP های مختلف دارید، می توانید همزمان با استفاده از روش های متعادل کننده بار مختلف در It از این اینترنت استفاده کنید.

دسترسی به اینترنت را محدود کنید

پس از نصب سرور مجازی میکروتیک می توانید از فایروال پیش فرض آن استفاده کنید. این فایروال می تواند ترافیک ورودی و خروجی را در لایه 2 یا 3 شبکه کنترل کند. به عبارت دیگر با استفاده از این قابلیت می توانید از آدرس های IP و مک آدرس ها برای محدود کردن دسترسی به اینترنت استفاده کنید.

NAT و VPN در سرور مجازی میکروتیک

بنابراین با نصب سرور مجازی میکروتیک با استفاده از تکنیک‌های NAT و VPN می‌توانید کنترل منابع داخلی شبکه و سایر دستگاه‌ها را از راه دور آسان‌تر کنید.

متروتر

Metarouter توسط سرور مجازی میکروتیک ایجاد شده است و در حال حاضر فقط در سری RouterBOARD 4xx (mips-be) و سری RB1000 (powerpc) پشتیبانی می شود. در حال حاضر Metarouter فقط می تواند ماشین های مجازی RouterOS ایجاد کند.

ما در حال برنامه ریزی برای اضافه کردن ویژگی های بیشتری به Metarouter هستیم تا حتی از نظر عملکرد از Xen نیز فراتر رود. پشتیبانی سخت افزاری جدید نیز به Metarouter اضافه خواهد شد.

Xen

در مبحث سرور مجازی میکروتیک، Xen بر اساس پروژه سرور مجازی لینوکس Xen است و اجرای RouterOS فعلی فقط در سیستم‌های RouterOS X86 (رایانه‌های شخصی) پشتیبانی می‌شود. Xen می تواند سرور های مجازی از سیستم عامل های مختلف ایجاد کند که از Xen پشتیبانی می کند.

کاربرد سرور مجازی میکروتیک - وب سایت مبین

Kvm

Kvm مبتنی بر نرم افزار مجازی سازی Linux Kvm است و به CPU شما نیاز دارد تا از مجازی سازی پشتیبانی کند. Kvm فقط در سیستم های x86 موجود است.

چگونه می توان از سرور مجازی میکروتیک استفاده کرد؟

از سرور مجازی میکروتیک در مواردی می توان استفاده نمود که به شرح زیر می باشند:

در دیتاسنتر

  • ادغام تعدادی روتر در یک پلت فرم سخت افزاری.
  • خدمات مسیریابی و خدمات سطوح بالاتر مانند سوئیچ VOIP را در همان جعبه یکپارچه کنید.
  • از یک ماشین مهمان در بالای روتر برای ویژگی های سفارشی مانند حسابداری، LDAP یا شبکه قدیمی استفاده کنید.

در مرکز میزبانی

  • استفاده از سرور مجازی میکروتیک یا همان RouterOS و ویژگی های شبکه گسترده به عنوان میزبان با سرور (mail، http، ftp…) که به عنوان مهمان یا چند سرور مجازی مهمان اجرا می شود.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با هاست اشتراکی

در سایت مشتری ISP بی سیم

  • دو روتر ایزوله راه اندازی کنید و کنترل بی سیم را فقط برای روتر کنترل شده توسط WISP تنظیم کنید در حالی که روتر جانبی اترنت کاملاً تحت کنترل کلاینت است.

در سایت های چند مشتری (مانند ساختمان های اداری)

  • در مکان‌هایی که به چندین مشتری توسط اترنت از یک اتصال ستون فقرات (سیمی یا بی‌سیم) خدمات رسانی می‌کنند، به هر مشتری کنترل روتر مجازی ایزوله خود را بدهید.

در برنامه ریزی و آزمایش شبکه

  • در بحث استفاده از سرور مجازی میکروتیک، یک شبکه مجازی روی یک جعبه با توپوگرافی مشابه یک شبکه برنامه ریزی شده بسازید و تنظیمات را تست کنید تا تنظیمات دقیق انجام شود.

در برنامه های سفارشی

  • برنامه های خود را توسعه دهید (و حتی توزیع های لینوکس) که می توانند بر روی پلتفرم های پشتیبانی شده سرور مجازی میکروتیک با حداقل مشکل نصب شوند، زیرا وصله های نرم افزاری و درایورهای مجازی برای سیستم های مهمان ارائه می شوند.
  • از سیستم های تعبیه شده RouterBOARD کم هزینه به راحتی با لینوکس خود استفاده کنید و این مزیت را دارد که در همه RouterBOARD ها با یک CPU کار کند.

چگونه می توان از سرور مجازی میکروتیک استفاده کرد؟

سرورهای روتر را چگونه پیکربندی می کنند؟

  • روترهای سرور MikroTik را پیکربندی کنید.
  • از دو روش زیر برای پیکربندی روترهای سرور مجازی میکروتیک با استفاده از رابط گرافیکی استفاده می شود.
  • با استفاده از یک مرورگر وب و از طریق پروتکل HTTP

نرم افزار تحت ویندوز WINBOX

استفاده از WINBOX برای مدیریت و پیکربندی یکی از رایج ترین ابزارها است و با استفاده از مک آدرس می توانید به راحتی به روتر متصل شده و آن را پیکربندی و مدیریت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *