چگونه می توان آپتایم یک هاست خوب را اندازه گیری نمود ؟

آپتایم یک هاست خوب

آپتایم یک هاست خوب را با روش های متعددی می توان اندازه گیری نمود. در ادامه به طور مفصل به بررسی این موضوع می پردازیم.

مفهوم آپتایم هاست چیست ؟

میزان در دسترس بودن سرور در بازه زمانی معینی را آپتایم هاست می گویند. اگر دسترسی به سایتی در بیشتر اوقات غیرممکن باشد ، در این شرایط سرور هاست در وضعیت down time است. در همین راستا ، شرکت های هاستینگ برای سرورهای ارائه دهنده خود درصدهایی را به عنوان میزان آپتایم هاستینگ خود در طول سال تعیین می کنند. به همین علت برای انتخاب سرویس میزبانی وب سایت خود ، باید توجه ویژه ای به میزان آپتایم سرویس موردنظر داشته باشید. هر نوع سرویس میزبانی مانند هاست اشتراکی ، سرور اختصاصی و … را انتخاب می کنید ، به میزان آپتایم آن توجه داشته باشید.

چگونه می توان آپتایم سایت را بررسی کرد ؟

اندازه گیری آپتایم یک هاست خوب اهمیت ویژه ای دارد. برای اندازه گیری میزان آپتایم یک سایت ، نمی توان به طور متوالی به سایت مراجعه نمود ، زیرا این روش به طور عملی غیرممکن است و با خطای زیادی همراه است.

ابزارهای زیادی برای سنجش میزان آپتایم سایت وجود دارند که به اصطلاح به آن ابزارهای مانیتورینگ می گویند. در این مقاله قصد بررسی روش های اندازه گیری آپتایم یک هاست خوب را داریم. مهمترین این روش ها شامل مانیتورینگ HTTP ، مانیتورینگ DNS server  ، مانیتورینگ TCP port و مانیتورینگ ping می باشد.

 

آپتایم یک هاست خوب

مانیتورینگ HTTP

پروتکل HTTP برای مبادله آفلاین داده ها میان سرور و مرورگرهای وب مورد استفاده قرار می گیرد. مانیتورینگ HTTP قادر است اطلاعاتی در رابطه با نحوه ارتباط با رایانه و سرور ارائه دهد. این مانیتورینگ از تنظیمات گوناگونی حمایت می کند.

مانیتورینگ پینگ ، روشی برای اندازه گیری آپتایم یک هاست خوب

مانیتورینگ پینگ به وضعیتی در ارتباط میان سرور و وب سایت می گویند که زمانی که تقاضایی از سوی کاربر بر روی وب سایت شما اجرا می گردد ، این تقاضا به طرف سرور ارسال شده و نتیجه آن بر روی وب سایت دیده می شود. چنانچه وب سایت با مشکل مواجه شود به گونه ای که تقاضای کاربر با دریافت نتیجه از سمت سرور همراه نباشد ، مانیتورینگ پینگ توانایی تشخیص خطای مربوط به هاست و سرور را دارا می باشد. این ابزار با ارسال پیام یا ایمیل ، دانتایم بودن هاست را اطلاع رسانی می کند.

مانیتورینگ DNS server

یکی دیگر از روش های اندازه گیری آپتایم یک هاست خوب ، مانیتورینگ DNS server می باشد. پروتکل دی ان اس ، آدرس های IP آنلاین رایانه ها را به آدرس های عددی تبدیل می کند. این پروتکل می تواند آدرس های آنلاین و آدرس های آی پی هر سیستم را کنترل کند و در صورت نابرابری و یا وجود نقص در مسیر تبادل داده ها ، به شما این موضوع را اطلاع رسانی کند. همچنین این ابزار در شرایطی که دسترسی های غیرمجاز و مشکلات امنیتی وجود داشته باشند ، سریعاً این موضوع را اطلاع رسانی می کند.

مانیتورینگ پورت TCP ، روش اندازه گیری آپتایم یک هاست خوب

این مانیتورینگ از پروتکل تی سی پی یا کنترل انتقال داده برای سنجش میزان آپتایم سرویس ها بهره می گیرد. برای این منظور ، انتقال داده ها از یک سیستم به سرور یا سیستم دیگر در شبکه مورد آنالیز قرار می گیرد. با تکرار مجدد این تبادل داده در مورد ارسال جامع و درست همه ی داده ها اطمینان حاصل می کند. چنانچه اشتباهی در انتقال داده ها و اطلاعات صورت بگیرد ، این ابزار کاربر را سریعاً باخبر می کند.

زمانی که پورت تی سی پی در تبادل داده ها با مشکل مواجه باشد ، مانیتورینگ این تبادل اشتباه داده ها را هشدار می دهد. این موضوع یکی از قسمت های اساسی در تبادل اطلاعات درون شبکه است که در سنجش آپتایم یک هاست خوب تأثیر زیادی دارد. ابزارهای زیادی برای مانیتورینگ سرور وجود دارد. ابزارهایی مانند Monitor Scout  ، Got Site Monitor  و … ابزارهایی مفید در این زمینه می باشند.

اهمیت میزان آپتایم هاست

میزان آپتایم هاست در میزان بازدیدکنندگان سایت اثرگذار است. با توجه به فراوانی وب سایت ها ، چنانچه وب سایتی دارای آپتایم بالایی نباشد با شکست در جذب مخاطب مواجه خواهد شد. بنابراین در خرید هاست توجه زیادی به این موضوع داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *