وب سرور Tomcat چیست؟

وب سرور Tomcat چیست؟

وب سرور Tomcat چیست؟ یکی از شرکت های قدرتمند در زمینه وب سرور، شرکت آپاچی Apache است. آپاچی در واقع سازمانی غیرانتفاعی می باشد. دفتر مرکزی این شرکت در فارست هیل، مریلند آمریکا می باشد. جالب توجه است که سازمان Apache از جمله شرکت های معاف از مالیات در ایالات متحده آمریکا است. به طور کلی، اهداف این سازمان غیرانتفاعی، توسعه و پشتیبانی پروژه های مختلف متن باز و نرم افزار آزاد تعریف شده است. از جمله محصولات پر قدرت این کمپانی، Apache Tomcat است. این نرم افزار، نرم افزاری متن باز می باشد. جالب است بدانید که بنیان گذار این نرم افزار در واقع تحت عنوان معمار نرم افزار در این شرکت فعالیت داشته است و توانسته این نرم افزار قدرتمند را ارائه دهد.

هدف جیمز دانکن دیویدسان از ساخت این نرم افزار، فراهم نمودن اجرای سرولت Servlet بوده است. در تعریف سرولت، باید عنوان کرد که Servlet در واقع فناوری از سمت سرور می باشد. Servlet موجب رسیدگی به درخواست Http و همچنین پاسخ به مشتری می شود. نرم افزار Tomcat را می توان وب سروری خواند که موجب پردازش Servlet می شود.

پیشنهاد مطالعه : خرید سرور مجازی

تفاوت وب سرور و سرور برنامه در چیست؟

برخی تصور می کنند که وب سرور همان سرور برنامه است. در صورتی که این تصوری غلط است. برای نمونه برنامه Tomcat یک وب سرور است.  این دو مفهوم در دنیای سرورها، مفاهیمی متفاوت هستند که هر کدام خصوصیات خاصی دارند. در ادامه به بررسی برخی تفاوت های میان وب سرور و سرور برنامه می پردازیم. زمانی که می خواهیم برنامه ای را بسته بندی کنیم، دو روش برای بسته بندی وجود دارد. بسته بندی به دو صورت .war و .ear قابل انجام است. هر کدام از این ها مخصوص به یک کدام از وب سرور و سرور برنامه است. یکی از دلایلی که نمی توان وب سرور Tomcat را سرور برنامه خواند همین موضوع است. چرا که Tomcat صرفا با فایل های .war ها می تواند کار انجام دهد.

دیگر تفاوت میان وب سرور و سرور برنامه، مربوط به پردازش آن ها است. در وب سرور صرفا می توان JSP و Servlet را پردازش کرد. اما در سرور برنامه امکان پردازش برای موارد بیشتری مهیا است. در سرور برنامه علاوه بر پردازش JSP و Servlet، امکان پردازش EJB و JSF نیز وجود دارد. نرم افزار Tomcat صرفا امکان پردازش JSP و Servlet را مهیا می کند و به همین جهت است که این برنامه را یک وب سرور می خوانند.

دلایلی که شما را ترغیب به استفاده از وب سرور Tomcat می کند!

افرادی که تابحال با این نرم افزار کار نکرده اند، ممکن است علت تعداد بالای کاربران آن را درک نکنند و ندانند دقیقا وب سرور Tomcat چیست. به همین جهت در زیر چند مورد از ویژگی هایی که استفاده از Tomcat را جذاب تر می کند، عنوان کرده ایم. صفحات وب به صورت خودکار فایل HTML ایستا می باشد. این ایستا بودن فایل ها در وب، موجب عدم ارتباط مشتری با آن صفحات وب می شود. به همین جهت است که برای بهتر شدن صفحه وب همراه با قابلیت های پویا، به کارگیری وب سرور ضرورت دارد. برای ایجاد ارتباط برنامه با وب سرور، API از پیش تعریف شده مهیا است. برنامه Servlet نیز از جمله برنامه های API می باشد. این برنامه با هدف همکاری با سرور های وب تولید و عرضه شده است.

دلایلی که شما را ترغیب به استفاده از وب سرور Tomcat می کند!

پیشنهاد مطالعه : خرید هاست

مزیت استفاده از Apache Tomcat در چیست؟

دانستن مزیت های وب سرور Tomcat، موجب می شود در استفاده از آن ذره ای درنگ نکنید! در ادامه برخی از مزیت های این برنامه را عنوان کرده ایم.

  • همانطور پیشتر نیز به آن اشاره داشتیم، برنامه Apache Tomcat، متن باز است. Open Source بودن این برنامه سبب شده تا امکان دانلود آن به راحتی از فضای اینترنت مهیا باشد و با پیکربندی مناسب با آن شروع به فعالیت نمود.
  • دیگر مزیت این برنامه، پشتیبانی تیم سازنده نرم افزار است. چرا که تیم سازنده همواره به بررسی نرم افزار پرداخته و اشکالات آن را مرتفع می کند. این امر سبب راحت تر شدن استفاده از این برنامه برای توسعه دهندگان شده است. از این نرم افزار همواره بروزرسانی هایی ارائه می شود.
  • پشتیبانی Tomcat از SSL مزیت مهم دیگر آن است.
  • امکان تنظیم برنامه Tomcat برای اجرای چندین برنامه وب در Port های متفاوت، مزیت مهم دیگر آن است.
  • سازگاری با سیستم عامل های مختلف، Tomcat را نرم افزاری تمام عیار کرده است. امکان استفاده از Apache Tomcat، در مک او اس، ویندوز و لینوکس مهیا است.
  • حجم کم این برنامه مزیت دیگر آن است. به موجب حجم کم وب سرور Tomcat، می توان آن را بدون نیاز به سیستم حرفه ای راه اندازی کرد و مورد استفاده قرار داد.

برای آشنایی با تفاوت بین وب سرور Nginx و Apache می توانید مقاله آن را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *