هر آنچه باید درباره هوش مصنوعی بدانید

هوش مصنوعی از جمله بحث بر انگیز ترین مباحث تکنولوژی است. چرا که آینده هوش مصنوعی می تواند چالش های زیادی برای انسان در پی داشته باشد. هوش مصنوعی به اختصار با AI نمایش داده می شود که این عبارت اختصاری، از Artificial Intelligence بر گرفته شده است.

هوش مصنوعی، هوشی ساخته شده توسط انسان است که قدرت فکر کردن دارد. میزان قدرت فکر کردن هوش مصنوعی بستگی به میزان پیشرفته بودن آن و برنامه ریزی های انجام شده روی آن دارد.

لازم به ذکر است که تفکر در هوش مصنوعی با نوع تفکر در انسان متفاوت است. اما به طور کلی ایده هوش مصنوعی از تفکر در انسان گرفته شده است.

لازم به ذکر است که هوش مصنوعی امروزه در موارد زیادی در زندگی روزمره کاربرد دارد. برای مثال موتور جستجوی گوگل هوش مصنوعی قدرتمندی دارد که می تواند جستجو در اینترنت را برای ما راحت تر کند. در پلتفرم های اشتراک گذاری عکس و ویدیو نظیر اینستاگرام نیز از هوش مصنوعی استفاده می شود.

بیشتر بدانید : برای اطلاع از قیمت و انواع هاست اشتراکی با ما در ارتباط باشید.

معرفی هوش مصنوعی Artificial Intelligence

در حال حاضر پیشرفت های چشمگیری روی هوش مصنوعی حاصل شده است. با این حال همواره در معرفی هوش مصنوعی چالش هایی وجود دارد.

در معرفی این علم، 4 نوع تعریف کلی وجود دارد. چرا که دانشمندان روی یک تعریف اتفاق نظر ندارند.

در معرفی اول این علم، هوش مصنوعی هوشی است که مثل انسان تفکر می نماید.

معرفی دوم آن را هوشی تعریف کرده که می تواند منطقی فکر کند.

در معرفی اول و دوم این فناوری، به قدرت تفکر این هوش پرداخته شده است.

معرفی سوم، آن را هوشی تعریف کرده که می تواند مثل انسان عمل کند.

معرفی چهارم نیز، منطقی عمل کردن هوش مصنوعی را تعریف می کند.

معرفی سوم و چهارم، تعاریفی هستند که رفتار این هوش را معرفی کرده اند.

بررسی هوش مصنوعی با زبان ساده

در معرفی AI به زبان ساده، هوش مصنوعی شاخته ای از مجموعه علم های کامپیوتری می باشد که هدف اصلی این شاخه، ساخت ماشین های هوشمند می باشد و این ماشین ها امکان انجام دادن وظایفی که به هوش انسانی نیاز دارند را فراهم می کنند.

مغز انسان پیچیدگی های زیادی دارد. به کمک هوش مصنوعی، هوش انسان به در کامپیوتر شبیه سازی می گردد.

هوش مصنوعی یا همان AI، ماشین های برنامه نویسی شده هستند. این ماشین ها می توانند مثل انسان ها تفکر کنند و همچنین مشابه انسان ها رفتار نمایند.

بررسی اهداف ساخت و به کارگیری هوش مصنوعی

شرکت های تکنولوژی بزرگی همواره روی شاخه AI مطالعه و تحقیقات انجام می دهند. همواره پیشرفت هوش مصنوعی، از جمله فعالیت های اصلی این شرکت ها می باشد.

اما اگر بخوایم اهداف هوش مصنوعی را به چند بخش تقسیم بندی کنیم، این اهداف را می توان به سه بخش اصلی تقسیم بندی کرد.

یادگیری، استدلال و درک سه هدف اصلی ساخت و به کارگیری AI می باشند.

هوش مصنوعی در جنگ جهانی دوم!

شاید تصور داشته باشید که هوش مصنوعی با کامپیوتر ها و تکنولوژی ها مربوط به آن مورد بررسی قرار گرفته است. ولی جالب است بدانید که تاریخچه این فناوری، به جنگ جهانی دوم بر می گردد.

در جریان این جنگ ها، آلمانی ها پیام هایشان را از طریق ماشینی به اسم Enigma رمز نگاری می کردند. در مقابل ارسال پیام ها از طریق این ماشین، دانشمندی انگلیسی به نام آلن تورینگ همراه با تیم خود توانست ماشینی به نام Bombe بسازد که ماشین Enigma را رمز گشایی کند.

ماشین های Enigma و Bombe در واقع از فناوری یادگیری ماشینی بهره مند بودند. یادگیری ماشینی از جمله زیر شاخه های هوش مصنوعی محسوب می شود.

زیر شاخه های علم AI کدام اند؟

علم هوش مصنوعی، علمی پیچیده و ظرافت های خاص است. همانطور که AI، شاخه از علم های کامپیوتری است، خود این شاخه زیر شاخه هایی نیز دارد.

سیستم خبره، رباتیک، یادگیری ماشینی، شبکه عصبی، منطق فازی و پردازش زبان طبیعی، زیر شاخه های علم هووش مصنوعی می باشند.

جمع بندی

هوش مصنوعی، یکی از چالش برانگیز ترین شاخه های علم کامپیوتر است. آینده هوش مصنوعی می تواند چالش های بزرگی را برای انسان ها داشته باشد.

دانشمندان درباره تعریف این علم اتفاق نظر ندارند. به همین جهت هوش مصنوعی در حال حاضر 4 تعریف کلی دارد که هر کدام به نوعی این علم را معرفی می کند.

تاریخچه هووش مصنوعی به جنگ جهانی دوم بر می گردد و ماشین های Enigma و Bombe اولین ماشین هایی بودند که از این علم کمک گرفتند.

هووش مصنوعی 6 زیر شاخه اصلی دارد که هر کدام به نوعی این علم را مورد بررسی قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *