هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

فایروال چگونه عمل می کند - مرکز داده مبین

آیا می دانید هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ در رابطه با آن چه می دانید؟  تفاوت هاست و سرور چیست؟ اگر مایلید که با واژه هاست و کاربرد های آن آشنا شوید، با ما در مرکز داده مبین که ارائه دهنده انواع هاست اشتراکی، سرور مجازی و … است، همراه باشید و این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هاست که به آن وب هاستینگ نیز گفته می شود به معنای میزبانی وب است و اطلاعات و محتویات سایت ها را در داخل فضای اختصاصی با منابع و امکانات مشخصی قرار می دهد.

به این شکل سایت مورد نظر برای ارائه خدماتی که در خصوص آن طراحی شده است، در دسترس بازدیدکنندگان قرار می گیرد. این فضا تمامی بخش سرور است که وظیفه میزبانی از وب را به عهده دارد. درباره هاست اشتراکی بیشتر بدانید.

به عنوان مثال: کامپیوترها برای اینکه بتوانند داده ای را از شما دریافت کنند و آن را در قالب یک خروجی پردازش شده به شما نمایش دهند به یک سیستم عامل و فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات نیاز دارند. علاوه بر آن مانیتور نیز زمانی می تواند یک خروجی خوب را به شما نمایش دهد که تمامی این امکانات را دارا باشد و این مثال دقیقا همان مفهوم هاست را منتقل می کند.

انواع هاست و کاربرد آنها:

هاست ها دارای انواع مختلفی هستند که عبارتند از:

  • هاست دانلود
  • هاست فروشگاهی
  • هاست لینوکس
  • هاست ویندوز
  • هاست وردپرس

در بین تمامی این هاست ها، انواع هاست لینوکس و هاست ویندوز از کارایی بیشتری برای میزبانی وب برخوردارند. در انتخاب کردن نوع هاست معمولا زبان سایت ساز مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.

به عنوان مثال: سیستم های مدیریت مجتوا در وردپرس، جوملا، دروپال، پرستاشاپ و … از انجایی که با زبان php نوشته می شوند، بهتر است که آنها را بر روی هاست لینوکس فعال کرد و به وسیله هاست لینوکس مورد میزبانی قرار داد.

از طرف دیگر آن دسته از سایت سازهایی که با زبان asp.net نوشته می شوند بهتر است که بر روی هاست ویندوز مورد میزبانی قرار گیرند.

منظور از هاستینگ چه می باشد؟

بسیاری از افراد می پندارند که هاست و هاستینگ مفاهیمی جداگانه هستند و هر کدام معنای خاص خود را دارند. در حالی که هاست و هاستینگ در کل دارای معنای یکسانی هستند و منظور از هاست و هاستینگ همان طور که در بخش فوق اشاره شد، فضایی است که اطلاعات وب سایت در آن ذخیره می شود.

با این وجود باید آگاه باشید که هاست و هاستینگ هر دو یکسان هستند و به یک واژه و مفهوم یکسان تعلق پیدا می کنند.

هاست و سرور چه تفاوتی دارند؟

عده زیادی از افراد هاست و سرور را یکسان می دانند در حالی که این دو مفهوم از هم جدا هستند و معنای متفاوتی را منتقل می کنند.

هاست ها فضاهایی کوچک تر و تقسیم بندی شده تر از فضای کل سرور هستند و هر هاستی بر روی یک سرور قرار می گیرد.

از جمله تفاوت های موجود در میان هاست و سرور این است که هاست ها به یک سری نرم افزار محدود هستند که روی سرور نصب شده اند و بر اساس کانفیگ صورت گرفته بر روی آن می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. اما زمانی که از یک سرور استفاده می شود، برای نصب نرم افزار و ایجاد تغییرات در آن به مدیریت کامل سرور دسترسی خواهید داشت.

علاوه بر آن سرور می تواند در اختیار یک و یا چند سایت که متعلق به یک مجموعه هستند، قرار گیرد در حالی که از منابع به شکل صد در صدی استفاده کنند اما در هاست شما به شکل اشتراکی به منابعی که در اختیار چند هاست است، استفاده می کنید و امکان مدیریت سرور اصلی را نخواهید داشت.

بخش پایانی:

در مرکز داده مبین این مساله را که هاست چیست و چه کاربردی دارد را تحت بررسی قرار دادیم تا به این شکل اطلاعات شما عزیزان را در خصوص هاست افزایش دهیم. حال که با ماهیت هاست آشنا شدید وتفاوت آن را با سرور دریافتید، در صورتی که قصد استفاده از آن را دارید، می توانید از مرکز داده مبین برای خرید هاست اشتراکی اقدام کنید و آن را در خصوص وب سایت خود مورد استفاده قرار دهید.

بیشتر بدانید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *