مقایسه محبوب ترین کنترل پنل های هاست

کنترل پنل های هاست

کنترل پنل های هاست شامل هاست سی پنل ، دایرکت ادمین و پلسک می باشند. این کنترل پنل ها به منظور مدیریت آسان تر هاست روی آن نصب می شوند.

کنترل پنل و انواع آن

کنترل پنل host ، برنامه ای می باشد که روی هاست راه اندازی شده و یک رابط کاربر گرافیکی به آن می افزاید.  این رابط گرافیکی امکان دستیابی به بخش های گوناگون سایت را بدون نیاز به طی کردن مراحل پیچیده ، فراهم می کند. زمانی که اقدام به خرید هاست موردنظر خود کردید ، با توجه به سیستم عامل سرور و زبان برنامه نویسی آن ، کنترل پنل مناسب خود را انتخاب کنید.  کنترل پنل سی پنل ، دایرکت ادمین و پلسک از انواع کنترل پنل ها می باشند.

بررسی و مقایسه انواع کنترل پنل های هاست

این نرم افزارها را از چندین جهت ( 1- رابط کاربری 2- امنیت 3- سازگاری سیستم عامل 4- بروزرسانی 5- بکاپ گیری ) بررسی می کنیم.

رابط کاربری

این رابط باید به گونه ای باشد که امکان دسترسی راحت و بدون دردسر به قسمت های مختلف را برای کاربران ایجاد کند.

رابط کاربری سی پنل برای کاربران آماتور کمی پیچیده به نظر می آید. ولی با گذشت زمان به آن عادت می کنند.

رابط کاربری پلسک از دو کنترل پنل دیگر پیشرفته تر طراحی شده است و اکثر کاربران از آن رضایت داشته اند.

رابط کاربری دایرکت ادمین بسیار ساده و منظم است. البته برخی از کاربران بر این باورند که سادگی زیاد در بعضی از موارد ، کار را سخت کرده و دستیابی به بعضی از قسمت های پنل را دشوار کرده است. این دشواری از این جهت می باشد که برای دستیابی به بعضی از قسمت ها باید مسیر بسیاری را طی کنند.

امنیت کنترل پنل های هاست

 

کنترل پنل های هاست

 

امنیت سی پنل قبل از کانفیگ سرویس باید با درنظر گرفتن مواردی ، پیاده سازی شود. نصب فایروال و آنتی ویروس های مختلف از روش های برقراری امنیت در سی پنل می باشند.

امنیت پلسک به دلیل امکان پاسخگویی سریع به تهدیدها ، قابل تحسین می باشد. این کنترل پنل از ابزارهای امنیتی گوناگونی مثل Fail2ban و آنتی ویروس و فایروال و … برای برقراری امنیت استفاده می کند.

امنیت دایرکت ادمین مثل پلسک و سی پنل ، وابسته به تنظیماتی است که برای آن صورت می گیرد. دایرکت ادمین از ابزار ضد اسپم داخلی برخوردار می باشد.

سازگاری سیستم عامل

تمامی این کنترل پنل های هاست ، با سیستم عامل لینوکس سازگاری دارند. پلسک امکان پشتیبانی از ویندوز را دارا می باشد. این مورد ، مهمترین تفاوت پلسک با سایر پنل ها است. چنانچه شما می خواهید با کنترل پنلی کار کنید که از سایت های طراحی شده بر اساس PHP  و سایت های طراحی شده بر اساس ASP پشتیبانی نماید ، باید پنل  پلسک را انتخاب کنید.

به روزرسانی پلسک ، دایرکت ادمین و سی پنل

 

کنترل پنل های هاست

استفاده از جدیدترین نسخه های هر برنامه ای سبب کاهش بی شماری از خطاها ، نقاط نفوذ و آسیب پذیری ها می شوند. بنابراین به روزرسانی کنترل پنل های هاست را بررسی می کنیم.

به روزرسانی پلسک بسیار زمان بر است. گاهی این آپدیت 24 ساعت طول می کشد. امکان اعمال تنظیمات روی حالت اتوماتیک ، برای انجام به روزرسانی پلسک وجود دارد.

به روزرسانی سی پنل به داشتن دسترسی کامل به روت نیاز دارد. تنظیمات به روزرسانی سی پنل در سه وضعیت اتوماتیک ، دستی و عدم به روزرسانی قابل انتخاب می باشد.

به روز رسانی دایرکت ادمین به دو شیوه ی آپدیت دستی توسط دستورات SSH و آپدیت توسط پنل  adminlevel انجام می شود.

بکاپ گیری کنترل پنل های هاست

بکاپ گیری به منظور تهیه یک نسخه کپی از تمامی اطلاعات انجام می شود. زمانی که قصد اعمال تغییراتی در سایت دارید و یا سایت به هر علتی در معرض از دست دادن اطلاعات خود است ، لزوم تهیه ی نسخه های بکاپ مشخص می شود.

بکاپ گیری سی پنل به دو صورت  Full  و جزئی صورت می گیرد. یعنی می توانید کل اطلاعات سایت یا فقط بخشی از اطلاعات سایت را بکاپ گیری کنید.

بکاپ گیری پلسک مانند سی پنل است . تنها فرقی که بکاپ گیری پلسک دارد ، این است که هر بخشی را که می خواهید بکاپ گیری شود باید تیک آن را بزنید و برای بکاپ گیری کلی باید تیک تمامی گزینه ها را بزنید.

بکاپ گیری دایرکت ادمین مشابه پنل پلسک می باشد. به طور کلی نحوه بکاپ گیری کنترل پنل های هاست تفاوت آنچنانی ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *