مقایسه سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا دارای ویژگی ها و امکانات متفاوتی می باشند. وردپرس ، جوملا و دروپال از جمله این سیستم ها می باشند.

انتخاب وردپرس یا جوملا یا دروپال ؟

هر کدام از این سیستم ها ویژگی های خاصی دارند که مورد علاقه برخی از کاربران می باشند. وردپرس و جوملا از سیستم های باقدرت می باشند. انتخاب بین این سیستم ها یک دغدغه مهم برای کاربران است. زمانی که قرار است سایتی راه اندازی شود ، دو مسئله مهم برای مدیران سایت وجود دارد. اولین مسئله ، انتخاب هاست مناسب برای سایت است. با توجه به سرویس های میزبانی مختلف شامل هاست اشتراکی ، سرور اختصاصی ، سرور مجازی و … ، هاست مناسب انتخاب می شود. دومین مسئله ، انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای مناسب است. در میان این سیستم ها ، وردپرس کارایی بیشتری دارد.

سیستم جوملا کاربردهای وردپرس را ندارد و کاربران عادی امکان استفاده از این سیستم را ندارند. زیرا کار با جوملا نیازمند تسلط به مهارت های خاصی است و برای کاربران آماتور مناسب نمی باشد. جوملا معمولاً برای سایت های تخصصی و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های مشترک سیستم های مدیریت محتوا

جوملا ، وردپرس و دروپال دارای ویژگی های مشترک زیادی می باشند.

هر سه سیستم به صورت open source می باشند و رایگان هستند.

زبان کدنویسی این سه سیستم php می باشد.

مدیریت دیتابیس ها در هر سه سیستم با استفاده از mysql صورت می گیرد.

هر سه سیستم لایسنس gpl دارند و از قوانین gpl پیروی می کنند.

جوملا ، وردپرس و دروپال دارای افزونه هایی برای بهبود سئو سایت می باشند.

تمامی این سیستم های مدیریت محتوا ، قابلیت ترجمه به زبان فارسی را دارا می باشند.

هر سه سیستم از افزونه های گوناگونی برای افزایش امکانات و قابلیت های وب سایت ، استفاده می کنند.

استفاده از وردپرس ، جوملا و دروپال برای کاربران مبتدی

حال این سؤال پیش می آید که برای کاربران آماتور و مبتدی کار با کدام از این سیستم ها راحت تر می باشد.

وردپرس و کاربران مبتدی

 

سیستم های مدیریت محتوا

نصب وردپرس حدود 5 دقیقه زمان لازم دارد. بسیاری از شرکت هایی که از آنها اقدام به خرید هاست کرده اید ، امکان نصب وردپرس را تنها با یک کلیک ساده از قسمت پنل مدیریت هاست فراهم کرده اند. شاید پنل مدیریتی وردپرس ظاهری پیچیده داشته باشد ، ولی کار با آن آسان می باشد.  مزیت دیگر وردپرس راه اندازی آسان محتواهای وب سایت می باشد. تولید محتوا در وردپرس بسیار آسان می باشد و به مهارت خاصی نیاز ندارد. امنیت وردپرس در حد قابل قبولی می باشد.

جوملا ، از سیستم های مدیریت محتوا

 

سیستم های مدیریت محتوا

نصب جوملا ، کمی سخت است. البته برخی از هاستینگ ها امکان نصب جوملا یا یک کلیک را فراهم کرده اند. پنل مدیریتی جوملا زیاد پیچیده نیست اما کار با آن به راحتی وردپرس نمی باشد. نحوه یادگیری جوملا مانند وردپرس ، زیاد در دسترس نمی باشد. جوملا دارای افزونه های در رابطه با سئو می باشد که برای بهبود رتبه سئو مناسب می باشد. اما دستیابی به هدف موردنظر با استفاده از این افزونه ها ، کمی زمان بر است. امکانات و قابلیت های جوملا در مقایسه با وردپرس بیشتر می باشد.

دروپال ، از سیستم های مدیریت محتوا

سیستم های مدیریت محتوا

 

نصب دروپال همانند جوملا سخت می باشد. پنل مدیریتی آن مشابه جوملا است و ویرایش محتوای واضح و گویایی ندارد. درصد پایینی از سایت ها از دروپال استفاده می کنند. این سیستم قابلیت سفارش سازی دارد. به لحاظ ساختار ، یک سیستم قوی می باشد اما ایرادات زیادی دارد. برای سایت ها و وبلاگ های بسیار کوچک و ساده ، دروپال گزینه نسبتاً خوبی می باشد.

مقایسه ویژگی های وردپرس ، جوملا و دروپال

وردپرس دارای قالب های زیادی می باشد وتنوع بی شماری دارد. جوملا از قالب های کمتری نسبت به وردپرس برخوردار است. دروپال قالب هایی به اندازه جوملا دارد ولی این قالب ها برای مدیریت سایت های حرفه ای ، فاقد قدرت لازم می باشند.

افزونه ها در دستیابی به اهداف سایت ها ، نقش زیادی دارند. در میان سیستم های مدیریت محتوا ، وردپرس از افزونه های بی شماری پشتیبانی می کند و کار با این افزونه ها آسان می باشد. دروپال افزونه های کاربردی و مفیدی ندارد. تعداد افزونه های کاربردی جوملا در مقایسه با وردپرس کمتر می باشد.

وردپرس دارای سایت های پشتیبانی کننده زیادی در ایران و خارج می باشد. جوملا هم سایت های پشتیبانی کننده زیادی دارد. اما تعداد سایت های پشتیبانی دروپال کمتر می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *