مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی و سرور اختصاصی دارای تفاوت های زیادی هستند که می توان این تفاوت ها را در هزینه ، نحوه دسترسی، محدودیت ها، سرعت، امنیت و… دانست.

انواع سرویس های میزبانی وب

سرویس های میزبانی وب شامل هاست اشتراکی ، سرور مجازی و سرور اختصاصی می باشد.

هاست اشتراکی

در این نوع سرویس میزبانی، یک سرور اختصاصی برای کاربران به صورت همزمان قابل استفاده می باشد. در هاست اشتراکی امکان مدیریت منابع با استفاده از کنترل پنل ها وجود دارد. این نوع سرویس میزبانی از محدودیت های زیادی به نسبت سایر سرویس های میزبانی برخوردار است. اما هزینه پایین تری برای خرید آن لازم است.

اگر وب سایت شما روی هاست اشتراکی بارگذاری شده باشد و با مشکل کندی یا قطعی سایت روبرو هستید، باید به سراغ سایر سرورها بروید.

سرور مجازی

در این نوع سرور چندین کاربر بر روی یک سرور میزبانی شده و نحوه استفاده از منابع به صورت اشتراکی می باشد. شمار کاربران سرور مجازی به نسبت هاست اشتراکی  کمتر است. بنابراین کاربران این سرور به منابع سخت افزاری بیشتری دسترسی دارند.

در سرور مجازی پردازنده میان کاربران به طور مشترک مورد استفاده قرار می گیرد ولی برخی منابع سخت افزاری مانند رم به طور مستقل برای هر کاربر وجود دارد.

سرورهای مجازی شامل دو دسته سرور  VPS  و VDS  می باشند. تفاوت این دو سرور در نحوه به اشتراک گذاشتن پردازنده CPU  است. سرور مجازی از نظر نرم افزارها و دسترسی به منابع با هاست اشتراکی تفاوت دارد.

سرور اختصاصی

سرور مجازی و سرور اختصاصی از شیوه مدیریتی یکسان و نحوه دسترسی یکسان کاربران برخوردار هستند. در واقع کاربران با استفاده از ریموت به سیستم عامل سرور خویش، دسترسی پیدا می کنند و آنها را سازماندهی و مدیریت می کنند.

یک تفاوت بزرگ بین دو سرور وجود دارد که در قسمت منابع سخت افزاری است. سرورهای اختصاصی فاقد هرگونه محدودیت در منابع سخت افزاری هستند. در این نوع سرور کاربران می توانند به هر اندازه که تمایل داشته باشند از منابع سخت افزاری استفاده کنند. البته تا حدی که ظرفیت سخت افزار اجازه دهد.

مزیت سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی

در مقایسه از نظر هزینه بین دو سرور  می توان گفت که سرور مجازی هزینه کمتر و مناسب تری دارد.

سرور مجازی قابل انتقال به سرور دیگر می باشد.

در سرور مجازی می توان از منابع چندین سرور به طور همزمان استفاده نمود.

این سرور قابل ارتقا به صورت خودکار می باشد.

مزیت سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی

سرور اختصاصی از پهنای باند بالاتری برخوردار است.

سرور اختصاصی از سرور مجازی سرعت بالاتری دارد. این امکان موجب بارگذاری سریعتر سایت ها و پاسخگویی سریعتر به  درخواست های کاربران می شود.

شرکت های ارائه دهنده  سرور اختصاصی، این سرور را بدون هیچگونه محدودیتی عرضه می کنند.

سرور اختصاصی به علت اختصاصی بودن دسترسی ها، از امنیت بالایی برخوردار هستند. در رابطه با حملات مخرب این سرور ایمنی بهتری دارد.

استفاده ی نادرست دیگر کاربران موجب اختلال در کارایی سرور نمی شود.

سرور اختصاصی امکان پیکربندی و سفارش سازی سرور را به مدیران می دهد. در واقع امکان اعمال تغییرات در تنظیمات سرور اختصاصی بیشتر و همه جانبه تر می باشد.

سرور اختصاصی از تجهیزات سخت افزاری قدرتمندی برخوردار است.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

 

سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور مجازی برای وب سایت های کم بازدید و کم ترافیک مناسب است. سرورهای اختصاصی برای وب سایت های پربازدید و پرترافیک مناسب است.

در سرورهای مجازی شما از پردازنده به صورت مشترک با سرورهای دیگر استفاده می کنید اما در سرور اختصاصی شما قادر خواهید بود از تمام پردازنده به صورت انفرادی استفاده کنید.

سرورهای مجازی برای کسب و کارهایی که تازه شکل گرفته اند، به علت هزینه پایین تر مناسب تر است. زیرا خرید سرور مجازی با هزینه کمتر برای پاسخگویی به نیاز این کسب و کارها کفایت می کند.

سرور مجازی به کاربر امکان دسترسی به بخشی از منابع سخت افزاری را می دهد ولی سرور اختصاصی به کاربر امکان دسترسی به کل منابع سخت افزاری را می دهد.

نتیجه گیری : با توجه به مقایسه انجام شده بین دو سرور می توان گفت به طور کلی سرور اختصاصی نسبت به سرور مجازی دارای برتری است. اما باید در نظر داشت که تمام سایت ها به این میزان دسترسی و منابع سخت افزاری قوی نیاز ندارند. بنابراین سرور مجازی برای رفع نیازهای بسیاری از سایت ها کافی می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *