معرفی روش های بکاپ گیری از اطلاعات سرور و شبکه

معرفی روش های بکاپ گیری از اطلاعات سرور و شبکه

بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه را می توان یکی از مهم ترین فعالیت ها در کسب و کارهای مختلف نام برد. به هر حال هر سازمان، ارگان و شبکه ای برای سازماندهی و مدیریت اطلاعات خود، به بکاپ گیری اطلاعات نیاز دارند. وجود انواع ویروس، بدافزار و بسیاری از مشکلات این چنینی دیگر باعث می شود که اطلاعات همیشه در معرض خطر  از بین رفتن قرار بگیرد و به همین دلیل، توصیه ما این است که با روش های بکاپ گیری به این شکل آشنایی کاملی داشته باشید. در ادامه این روش ها بیان شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از انواع پلن ها و خرید سرور مجازی با مرکز داده مبین همراه باشید.

معرفی روش های بکاپ گیری - مرکز داده مبین

انواع روش های بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه

روش و مدل های زیادی وجود دارد که می توان به واسطه آن به بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه پرداخت. در این بین، شما باید این نکته را در نظر بگیرید که هر روشی به چه دلیلی می توان در اولویت قرار بگیرد و پیشنهاد ما این است که در ادامه همراه ما باشید.

روش Full backup

این روش از جمله روش های بسیار رایجی است که سرعت بسیار بالایی داشته و به همین دلیل می توان به سادگی تمامی داده و اطلاعات را بازیابی کرد. البته هر روشی در کنار مزیتی که دارد، عمدتاً معایبی را به خود اختصاص می دهد و در این باره نیز باید در نظر بگیرید که اشغال فضای ذخیره سازی کمی شاید به نظر شما زیاد باشد و به همین دلیل برخی از این روش برای بکاپ گیری اطلاعات چندان استقبال نمی کنند.

روش Incremental backup

بسیاری روش Incremental backup را برای بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه به این دلیل می شناسند که در این روش، برای ذخیره سازی نیازی به فضای آن چنان بالایی نیست و در مقایسه با روش Full backup علاوه بر اشغال فضای کمتر می توان از سرعت بالاتری نیز در بکاپ گیری اطمینان داشت، ولی به هر حال در کنار این مزیت شما باید عیب و ایرادی را نیز در نظر بگیرید. در این شرایط شما باید سرعت کمی را برای فول بکاپ انتظار داشته باشید و همچنین برای بازیابی اطلاعات زمان کمی طولانی تر است. ناگفته نماند که به این روش معمولاً بکاپ گیری افزایشی هم می گویند و شما عمدتاً برای نرم افزارهای گوناگون می توانید از این روش استفاده کنید.

روش Reverse incremental backup

این روش برای بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه در ابتدا با یک فول بکاپ آغاز می شود و در مراتب بعدی از بکاپ افزایشی استفاده می کنند. در مقایسه با روشی همانند Incremental backup شما می توانید سرعت بالایی را در انتظار داشته باشید. توجه داشته باشید که در مراتب و دفعات بعدی شما می توانید تغییراتی را روی نسخه فول بکاپ نیز اعمال کنید.

روش Cloud Backup

روش Cloud Backup یکی از پراستقبال ترین روش ها محسوب می شود که در بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه به کار گرفته شده است. در سازمان ها و اداره های گوناگون برای امنیت داده، بکاپ گیری به این روش جهت انتقال اطلاعات بسیار کاربرد دارد. شما با استفاده از این روش به فضای ذخیره سازی سخت افزاری خاصی نیاز ندارید ولی باید در نظر بگیرید که با حریم خصوصی بسیار ضعیفی رو به رو خواهید شد و احتمال حذف اطلاعات نیز وجود دارد.

راهنمای حفظ و نگهداری اطلاعات

برای بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه لطفاً به چند نکته کلیدی توجه کنید. همیشه نسخه ای از اطلاعات خود را در محلی خارج از سازمان و اداره نگهداری کنید. توصیه ما این است که از هارد و فلش برای نگهداری اطلاعات خود غافل نشوید و همیشه 3 نسخه از فایل و اطلاعات مهم خود را تهیه کنید، منظور ما این است که 1 نسخه اصلی و 2 بکاپ.

سخن پایانی

به چندین روش بکاپ گیری از اطلاعات سرور شبکه به صورت مختصر و مفید اشاره کرده ایم. معمولاً حفظ و تأمین امینت اطلاعات یکی از دغدغه های اصلی افراد در کسب و کارهای مختلف است. باید این نکته را در نظر بگیرید که در حال حاضر کمتر کسی به این موضوع بی توجه است. اطلاعات همیشه نقش و مهم و حیاتی را بر عهده می گیرند و به همین علت، پیشنهاد مرکز داده مبین این است که سعی کنید تا حد امکان از روش های گفته شده با توجه به مزایای و معایبی که دارند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *