سیستم CDN چیست و چه تأثیری در سئو دارد ؟

سیستم CDN

سیستم CDN یا شبکه تحویل محتوا ، روشی بهینه برای نشر محتوا در وب سایت ها می باشد که استفاده از آن مزایای زیادی دارد.

شبکه تحویل محتوا ( CDN )

CDN گروهی از شبکه ها و سرورهای زنجیره وار است که دیتاسنترهای مربوط به آنان ، در مکان های گوناگون در جهان می باشند. این سیستم به منظور کاهش زمان دسترسی به سرورها در بخش های گوناگون دنیا ، طراحی و تولید شده است.

شما فرض کنید که یک وب سایت فرانسوی محتواهای مربوط به خود را در سرورهایش که در فرانسه موجود است ، ذخیره کرده است. حال اگر یک کاربر ژاپنی بخواهد محتواهای این وب سایت را داشته باشد ، باید زمان زیادی را به دلیل فاصله طولانی بین کلاینت و سرور صرف کند. حال در صورتی که از شبکه تحویل محتوا استفاده شود ، سرور نزدیک به کلاینت امکان دسترسی به محتوا را برای کاربر فراهم می کند. بنابراین سرعت تبادل داده ها افزایش پیدا می کند.

 

سیستم CDN

مزایای سیستم CDN چیست ؟

استفاده از سیستم تحویل محتوا مزایای زیادی دارد. مهمترین مزایای آن شامل موارد زیر است.

کاهش زمان بارگذاری وب سایت با CDN

برای کاهش زمان بارگذاری وب سایت و افزایش سرعت بارگذاری آن ، روش های زیادی وجود دارد. یکی از مهمترین آنها ، انتخاب یک سرویس میزبانی مناسب برای وب سایت می باشد. با توجه به مواردی مانند میزان ترافیک وب سایت ، اقدام به خرید سرور مجازی یا دیگر سرویس های میزبانی مناسب کنید.

یکی دیگر از روش هایی که سبب کاهش زمان بارگذاری وب سایت می شود ، استفاده از شبکه تحویل محتوا است. در این شرایط ، کاربر به جایی که به سرور اصلی متصل شود به نزدیکترین سرور وصل می شود و سرعت خوبی را تجربه می کند.

نقش سیستم CDN در بهبود سئو با افزایش امنیت سایت

این سیستم قادر است وب سایت هایی را که دارای گواهی نامه های TLS / SSL می باشند ، از طریق رمزگذاری و روش های امنیتی از خطرات امنیتی و سرقت اطلاعات مصون نگه دارد. فاکتورهای زیادی برای بهبود سئو وجود دارند. خرید هاست مناسب ، بهینه سازی تصاویر ، تولید محتوای مناسب و … از این فاکتورها هستند. استفاده از سیستم تحویل محتوا سبب افزایش سرعت بارگذاری وب سایت می شود که در بهبود سئو اثرگذار است. افزایش امنیت وب سایت ، سبب کاهش میزان از دسترس خارج شدن وب سایت می شود. کاهش میزان دانتایم)  Down Time (  ، در بهبود سئو اثرگذار می باشد.

کاهش مصرف پهنای باند با استفاده از شبکه تحویل محتوا

زمانی که کاربر قصد مشاهده وب سایت شما را دارد ، سرور باید پاسخگوی تقاضای کاربر باشد و پهنای باند زیادی در اینجا مصرف می شود. سیستم CDN توسط ذخیره سازی داده ها و بهینه سازی منابع ، حجم داده های ارائه شده از سوی سرور اصلی را کاهش می دهد. در نتیجه مصرف پهنای باند کاهش پیدا می کند.

بهبود عملکرد سایت و سرور

افزایش ترافیک وب سایت می تواند عملکرد وب سایت و نرم افزارها و پلاگین های وب سایت را دچار مشکل کند. استفاده از سیستم تحویل محتوا سبب کاهش میزان خرابی سرور ، کاهش احتمال هک شدن وب سایت و کاهش فشار از روی سرور می شود. سیستم CDN این قابلیت را دارد که ترافیک شبکه را به صورت یکسان میان تعدادی از سرورها توزیع نماید و سبب کاهش فشار از روی یک سرور شود. از طرفی دیگر شبکه تحویل محتوا با کاهش حجم انواع فایل ها موجب کاهش زمان آپلود سایت و بهبود عملکرد سایت می شود.

امتیازهای دیگر استفاده از شبکه تحویل محتوا

جلوگیری از ایجاد ترافیک های سنگین به دلیل استفاده از سرورهای گوناگون به جای یک سرور

افزایش میزان پایداری وب سایت

کاهش احتمال حملات سایبری به وب سایت

کاهش چشمگیر زمان آپلود و بافرینگ ویدیوهای آنلاین

بهبود عملکرد در قسمت های گوناگون وب سایت به خصوص تجربه کاربری  ( UX )

چرا از سیستم CDN استفاده کنیم ؟

 

سیستم CDN

استفاده از شبکه تحویل محتوا برای بسیاری از کسب و کارها که دارای وب سایت یا اپلیکیشن های موبایل می باشند ، بسیار سودمند است.

به کارگیری این سیستم برای سرویس هایی که از سوی شمار زیادی از کاربران در حال استفاده می باشند ، مفید و سودمند خواهد بود.

برای وب سایت هایی که کاربرانی از بخش های گوناگون دنیا دارند ، استفاده از CDN با مزایای زیادی همراه خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *