معرفی ذخیره سازهای SATA&SAS , SSD

ذخیره سازهای SATA & SAS , SSD

در این مقاله قصد داریم بطور خلاصه و کوتاه به مقایسه هاردهای  SAS, SSD  و SATA بپردازیم . اگر اطلاعات دقیق از این نوع ذخیره سازها ندارید این مقاله را از دست ندهید و تا انتهای با ما همراه باشید .

 ذخیره سازهای حالت جامد (Solid State Drive : SSD)

درایو های SSD  ، نسل جدید هاردها هستند . این حافظه ها از هیچ قسمت متحرک و چرخان در داخل خود استفاده نمیکنند و همین وجه تمایز اصلی آنها  است .  در اصل این قطعات IC  هایی هستند که همانند مموری ها اطلاعات را با سرعت بسیار بالا خوانش میکنند .SSD اما میتوانند بدون استفاده از برق نیز اطلاعات را در خود ذخیره کنند . این حافظه ها سرعت بسیار بالاتر ، مقاومت بیشتر در برابر ضربه ، تاخیر بسیار کم، و کارکرد بی صدا به نسبت انواع دیگر رایج ذخیره سازها بهره می برند.

مزایا

  • این هاردها دارای عملکرد بسیار سریعتر حدود 6 تا 8 برابر انواع رایج ذخیره سازها هستند.
  • به دلیل حجم کوچکتر میتوان تعداد بیشتری از آنها را در سرورها جایگذاری کرد.
  • پایداری بسیار بیشتر دارند.

معایب

  • درمقابل ظرفیت ذخیره سازی بسیار گران هستند.
  • دارای ظرفیت کمی نسبت به هاردهای SATA و SAS هستند.

ذخیره سازهای SATA

این تکنولوژی جایگزین سیستم قدیمی PATA یا Parallel ATA شده است. برتری های این سیستم طول کمتر کابل ، هزینه کمتر ، انتقال سریعتر اطلاعات، و ارتباطات بهینه تر است . نسل اول این دیوایس ها از سرعت ارتباطی 1.5 Gbit/s  پشتیبانی میکرد اما با نیاز روز افزون به سرعت بیشتر نسلهای بعدی این اینترفیس تولید شد. در نسل دوم سرعت انتقال اطلاعات 3 Gbit/s رسید که دو برابر نسل قبلی است . در سال 2009 استاندارد جدیدتر SATA 3.0  معرفی شد که سرعت انتقال اطلاعات به 6 Gbit/s  رسید . اکثر هاردها درایو های پشتیبانی کننده از SATA 3G  و  SATA 6G به هم متصل می شوند ولی در اتصالات 3G  به 6G  سرعت کمتر 3G مورد استفاده مشترک قرار می کیرد .

SATA HDD

ذخیره سازهای SAS

تکنولوژی هاردهای SAS به منظور ارتباط سریع بین دیوایسهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. در نسل دوم این تکنولوژی که در سال 2009 معرفی شد سرعت انتقال اطلاعات به 6 Gbit/s  و در نسل سوم در سال 2013 به 12 Gbit/s  رسید .

SAS SAS

مقایسه اجمالی بین SAS  و SSD

ssd vs hdd

مقایسه اجمالی ذخیره سازهای SSD و HDD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *