بهترین روش بک آپ گیری از سرور مجازی

بهترین روش بک آپ گیری - مرکز داده مبین

بهترین روش بک آپ گیری از سرور مجازی: پیشتر ذخیره سازی اطلاعات سازمان ها و شرکت ها، به صورت سنتی و روی برگه ها و فایل های فیزیکی صورت می گرفت. باز پیشرفت تکنولوژی، امکان ذخیره سازی اطلاعات به صورت فایل های الکترونیکی ممکن شد. به طوری که در بسیاری از سازمان ها و شرکت ها، این اطلاعات به صورت فیزیکی دیگر ثبت نمی شوند و روی سرور ها و سیستم های کامپیوتری نگهداری می شوند. در سال های اخیر، اهمیت اطلاعات داده و ذخیره سازی این اطلاعات در سرور ها افزایش چشمگیری داشته است.

پیشنهاد مطالعه : خرید سرور مجازی

سرور مجازی، یکی از روش های نگهداری اطلاعات مختلف سازمان ها و شرکت ها است. در این سرور ها می توان حجم بالایی از اطلاعات را ذخیره سازی کرد و در هر زمان به آن دسترسی داشت. همانطور که در روش سنتی احتمال از بین رفتن کاغذ ها و ابزار هایی که اطلاعات روی آن نوشته می شد وجود داشت، در ذخیره انواع اطلاعات در سرور ها نیز احتمال پاک شدن و تخریب اطلاعات وجود دارد. به همین جهت برای حفظ و جلوگیری از دست رفتن اطلاعات، گرفتن یک نسخه پشتیبان یک ضرورت است.

با تهیه نسخه پشتیبان، از مشکلاتی نظیر حذف و یا آلوده شدن فایل ها در سرور مجازی می توان حفاظت کرد. بدین سبب در صورت بروز هر یک از این مشکلات، نسخه پشتیبان را برای اصلاح و یا بازگردانی فایل ها می توان استفاده کرد. روش های مختلفی برای پشتیبان گیری اطلاعات در این سرور ها وجود دارد که قبل از خرید سرور مجازی باید با آن ها آشنا باشیم. در این مطلب به معرفی بهترین روش بک آپ گیری از سرور مجازی می پردازیم.

انواع سرور مجازی و پشتیبان گرفتن از آن ها

سرور های مجازی، انواع مختلفی دارند. نصب سیستم عامل یکی از ضروریات استفاده و به کارگیری سرور های مجازی است. سرور های مجازی از انواع سیستم عامل های ویندوز و لینوکس استفاده می کنند. برای گرفتن پشتیبان از این سرور ها نیاز است بر اساس نوع سیستم عامل سرور اقدام نمایید.

انواع سرور مجازی

سرور مجازی

بهترین روش بک آپ گیری از سرور مجازی ویندوز

اگر روی سرور شما سیستم عامل ویندوز فعال است، از برنامه Windows Server Backup به جهت پشتیبان گیری می توانید استفاده نمایید.

در مرحله اول بک آپ گیری با این برنامه، Server Manager را باز کنید. سپس یک صفحه برای شما باز می شود که چند گزینه مختلف در آن وجود دارد. در این صفحه، عبارت شماره 2 تحت عنوان “Add roles and features” را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب این عبارت، در صفحه باز شده عبارت Features را در سمت چپ انتخاب کرده و سپس میان گزینه های وسط صفحه، تیک گزینه Windows Server Backup را زده و گزینه Next را در پایین صفحه انتخاب نمایید.

در بک آپ گیری از سرور مجازی سپس در بخش Confirmation، عبارت Install را در پایین صفحه انتخاب نمایید. با این کار برنامه مورد نیاز نصف می گردد. در این مرحله نیاز است که یک بار سرورتان را راه اندازی مجدد نمایید.

پس از نصب برنامه و راه اندازی مجدد، آن را باز کرده و روی گزینه Local Backup راست کلیک کرده و Backup Schedule را انتخاب نمایید.

در بخش اول بک آپ، Next را زده و در بخش بعد اگر پشتیبان کامل میخواهید گزینه Full Server و اگر فقط یک دایرکتوری را می خواهید، Custom را انتخاب نموده و Next را بزنید. پس از زدن گزینه Next، زمانبندی پشتیبان گیری را انجام داده و مجددا Next را بزنید.

در بخش بعدی، سه فضا برای ذخیره سازی می توانید انتخاب نمایید. گزینه اول ذخیره پشتیبان روی هارد دوم شما انجام می شود. گزینه دوم روی همان سرور شما بک آپ ذخیره شده و با انتخاب گزینه سوم پشتیبان تحت وب و یا شبکه ذخیره می شود. پس از انتخاب گزینه مورد نظر Next را زده و مسیر را انتخاب و مجددا Next را بزنید. در نهایت با زدن Finish تنظیمات پشتیبان گیری فعال می گردد.

مطابق با مراحل صورت گرفته، پشتیبان گیری در زمان تنظیم شده بر روی فضای انتخابی انجام می گردد.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با خرید هاست

بهترین روش بک آپ گیری از سرور مجازی لینوکس

برای بک آپ گیری در سرور مجازی Linux، مراحل ساده تر است. بدین صورت باید سرور مجازی لینوکس خود را باز کرده و عبارت دستوری زیر را در آن وارد نمایید:

tar -cvpzf yourbackupfilename.tar.gz --exclude=/path/to/backup/yourbackupfilename.tar.gz --one-file-system /

پس از وارد کردن این کد دستوری، پروسه تهیه پشتیبان از سرویس لینوکسی به صورت اتوماتیک آغاز می گردد.

همچنین در صورتی که می خواهید نام فایل بک آپ را تغییر دهید، نام مورد نظر را به جای عبارت yourbackupfilename در عبارت دستوری قرار دهید.

برای دانلود فایل بک آپ از سرور Linux، می توانید از نرم افزار WinSCP استفاده نمایید.

جمع بندی درباره بک آپ گیری از سرور مجازی

تهیه نسخه پشتیبان یا همان پشتیبان، برای نگهداری هر نوع سرور ضروری است. دلیل این امر، احتمال آسیب فایل ها و یا حذف ناگهانی آن ها از سرور است.

تهیه پشتیبان در سرور مجازی ویندوز و لینوکس روش های متفاوتی دارد. برای امنیت اطلاعات ذخیره شده در سرور، پشتیبان گیری را هر چند وقت یک بار انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *