ایمیل سرور چیست ؟

ایمیل سرور

ایمیل سرور یکی از انواع سرورهای کاربردی می باشد که از نیازهای اصلی بسیاری از سازمان ها به منظور مدیریت بهتر ایمیل هایشان ، می باشد.

ایمیل سرور چیست ؟

سرور کامپیوتری می باشد که به سرویس دهی و ارائه خدمات به سیستم های دیگر می پردازد. برای سرورها دسته بندی های متفاوتی وجود دارند. به طور کلی انواع سرور شامل وب سرور ، سرور اپلیکیشن ، سرور پایگاه داده ، سرور پروکسی ، میل سرور ، سرور اختصاصی ، سرور مجازی  ، سرور امنیتی ، فایل سرور و … می باشد. یکی از انواع سرورهای کاربردی email server  می باشد.

این سرور نوعی از سرور می باشد که مسئولیت مبادله و انتقال ایمیل ها از مبدأ به مقصد ( از فرستنده به گیرنده ) را بر عهده دارد. ایمیل های ارسالی قبل از رسیدن به مقصد موردنظر از میل سرورهای متعددی گذر می کند. به بیان دیگر email server  را می توان یک پستچی رایانه ای دانست.

به منظور سرویس دهی email server  به نصب نرم افزار email server  و کانفینگ آن نیاز می باشد. نرم افزار email server   امکان ایجاد و کنترل و مدیریت email account را برای مدیران سرور فراهم می کند.

 

ایمیل سرور

انواع پلتفرم ها

نرم افزارها به صورت پلتفرم های گوناگونی برای راه اندازی ایمیل سرور  ارائه می شوند. از مشهورترین این نرم افزارها در سیستم عامل ویندوزMicrosoft Exchange  است. این محصول را می توان یک شیوه کاربردی برای شبکه های کامپیوتری پهناور دانست. نرم افزارهای زیاد دیگری مانند Mail Enable , hMailServer و … برای این منظور وجود دارند.

 

ایمیل سرور

در سیستم عامل لینوکس نرم افزارهایی مانند Exim , Dovecot , QMail  و … ارائه شده اند. نرم افزارهای ذکر شده فرآیند انتقال ایمیل را آسان می کنند. بنابراین برای تبادل ایمیل در ایمیل سرور فرآیندهای زیادی انجام می شود اما کاربران تنها قادر به دیدن ارسال و دریافت ایمیل خواهند بود.

قابلیت های email server

امکان ایجاد لیست مخاطبین

توانایی تهیه و ارائه گزارش هایی برای ایمیل های ارسالی و خوانده شده

قابلیت های افزودن ایمیل به صورت تکی، افزودن ایمیل انبوه توسط فایل متنی و افزودن ایمیل متنی و html و…

برخورداری از سامانه های ضد اسپم

قابلیت محدود سازی ارسال ایمیل ها و قابلیت ارسال ایمیل در زمان مشخص از طریق کران جاب

امکان پاک کردن ایمیل های تکراری و نادرست از لیست و ….

پروتکل های ایمیل سرور

email server   ها تبادل ایمیل ها را توسط پروتکل های قانون مندی انجام می دهند. پروتکل های متعددی در این زمینه وجود دارند. یک نمونه از این پروتکل ها SMTP می باشد که برای ارسال ایمیل ها و کنترل و سازماندهی روند ارسال ایمیل استفاده می شود. نمونه های دیگر ، پروتکل های POP3  و  IMAP می باشد که به منظور دریافت ایمیل و کنترل و سازماندهی روند دریافت ایمیل استفاده می شود.

انواع email server

انواع email server   شامل outgoing email server  و incoming email server  می باشد. outgoing email server   را به نام SMTP Server  می شناسند. incoming email server خود در دو نوع اصلی موجود می باشد که شامل POP3 Server  و  IMAP Server می باشد.

  email server چگونه عمل می کنند ؟

حال عملکرد ایمیل سرور را به طور کامل توضیح می دهیم. پس از تایپ ایمیل و انتخاب گزینه send ، نرم افزار ایمیل کلاینت سیستم کاربر به SMTP Server  دامنه کاربر وصل می گردد. نرم افزار ایمیل کلاینت ، تمامی اطلاعات لازم از جمله آدرس ایمیل کاربر و آدرس ایمیل مقصد و محتویات ایمیل و … را به SMTP Server ارائه می دهد.

SMTP Server دامین کاربر ، به بررسی آدرس های ایمیل می پردازد. چنانچه عنوان دامین مبداء با دامین مقصد یکسان باشد ، ایمیل به صورت اتوماسیون به pop3  یا IMAP شبکه کاربر ارائه می شود. اما در صورتی که آدرس ایمیل مقصد متعلق به سایر دامین ها بود ، SMTP Server به ارائه ایمیل به pop3  یا IMAP دامین مقصد اقدام می نماید.

SMTP Server  دامین کاربر به منظور پیدا کردن ایمیل سرور مقصد ، به برقراری ارتباط با DNS Server اقدام می کند. DNS Server  با یافتن آدرس آی پی مقصد ، آن را به SMTP Server ارائه می دهد. اکنون SMTP کاربر ، با داشتن آدرس آی پی email server  مقصد می تواند ایمیل را برای آن بفرستد. email server   مقصد به بررسی و اسکن ایمیل دریافت شده می پردازد و پس از بررسی با دانلود ایمیل توسط نرم افزار ایمیل کلاینت مقصد ، گیرنده با موفقیت ایمیل را می خواند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *