آشنایی با هاست و انواع آن

آشنایی با هاست و انواع آن

هاست چیست؟ سوالی است که بسیاری از دوستان هنگام طراحی وب سایت با آن مواجه می شوند. ما در این مقاله سعی کردیم مفهوم هاست و سرور را به زبان ساده برای شما عزیزان تعریف کنیم. در نهایت هم در اینجا خرید هاست و انواع آن آورده شده است تا بتوانید مناسب ترین گزینه را برای سایتتان پیدا کنید.

سرور چیست؟

برای درک معنای هاست ابتدا باید به سمت کلمه سرور برویم. سرور رایانه ای است که به طور دائم به اینترنت متصل است و منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره سازی و پردازنده ها را برای کلاینت های شبکه ذخیره می کند. البته در بحث های شبکه، سرور معنای دیگری دارد که در این بحث نمی گنجد.

هاست چیست؟

Host به معنای میزبانی است که بخشی از یک سرور است. یک سرور را می توان به چند قسمت (پارتیشن بندی مجازی) تقسیم کرد که هر کدام یک هاست نامیده می شود. به عبارت دیگر هر قسمت از این سرور یک وب سایت را به عنوان هاست میزبانی می کند. برای راه اندازی وب سایت خود در اینترنت، پس از طراحی قالب وب سایت خود باید یک هاست مناسب پیدا کنید. پس از درک مفهوم هاست، باید بسته به نیاز وب سایت خود (میزان پهنای باند، میزان فضای میزبانی، مقدار رم و …) هاست با ویژگی های خاص از یک شرکت هاستینگ اجاره کنید. به این ترتیب بخشی از منابع سرور تامین می شود و شما می توانید تمام اطلاعات و فایل های سایت خود را در آنجا قرار دهید.

هاست و انواع آن

اکنون که متوجه مفهوم سرور و هاست شدید و متوجه شدید که برای چه مواردی استفاده می شوند، باید انواع آن ها را درک کنید. در ادامه به بررسی مهم ترین انواع میزبانی وب می پردازیم.

هاست اشتراکی

در این نوع هاست، سرور به قسمت های زیادی تقسیم می شود و هر قسمت متعلق به یک سایت است. به این ترتیب می توانید هزاران سایت را روی یک سرور واحد میزبانی کنید. هاست اشتراکی مقرون به صرفه است و شما هزینه منابع مورد نیاز خود را پرداخت می کنید. وب سایت ها معمولاً با شروع کار بر روی آن ها و تا زمانی که اطلاعات و بازدیدهای زیادی به دست نیاوردند، روی هاست اشتراکی میزبانی می شوند.

یکی از مسائلی که می تواند با این نوع سرویس هاست ایجاد شود، امنیت است. هک کردن یک سایت می تواند به سرورها و سایر وب سایت ها دسترسی پیدا کند. همچنین، تعداد زیادی درخواست روی سرور می تواند باعث کندی سایر وب سایت ها شود. بنابراین برای حفظ امنیت و کارایی سایت خود باید از سرورهای امن و مطمئن استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: روش بالا بردن امنیت هاست های اشتراکی

هاست نیمه اختصاصی

در مبحث هاست و انواع آن باید بگوییم که هاست نیمه اختصاصی Semi-dedicated hosting (vps یا سرور مجازی) یکی دیگر از سرویس های میزبانی وب است که با استفاده از نرم افزار مجازی سازی مانند VMware سرور را به چند قسمت مجزا تقسیم کرده و از هر قسمت به عنوان یک سرور مجزا استفاده می کند. در این حالت، مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد.

هاست اختصاصی

با یک سرور اختصاصی، یک سرور به مشتری اختصاص داده می شود و وب سایت مشتری تنها کاربر منابع آن سرور است. سرور فقط سایت شما را میزبانی می کند، بنابراین لازم نیست نگران امنیت و کاهش سرعت سایر وب سایت ها باشید. این نوع هاست گران می باشد و برای وب سایت های بزرگ مناسب است.

هاست اختصاصی

هاست یا میزبانی ابری

با میزبانی ابری که جز هاست و انواع آن می باشد، چندین سرور همیشه در یک شبکه در حال اجرا هستند. وب سایت ها می توانند از تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری این سیستم ها استفاده کنند. این بدان معناست که وب سایت شما به یک سرور دارای منابع محدود نمی شود، بلکه می تواند از سرورهای دیگر در فضای ابری در شرایطی که نیاز به استفاده از منابع بیشتری دارد، استفاده کند. با استفاده از این روش وب سایت شما همیشه در دسترس خواهد بود و آپتایم بسیار بالایی خواهد داشت. همچنین پشتیبان گیری و حفظ امنیت در هاست های ابری به دلیل ماهیت توزیع شده داده ها، کار دشوارتری است.

هاست وردپرس از موارد هاست و انواع آن

هاست وردپرس، یک هاست لینوکس با ویژگی ها و تنظیمات خاص برای میزبانی وب سایت های وردپرسی است. به طور کلی وب سایت های وردپرسی را می توان بر روی سرورهای لینوکس و ویندوز میزبانی کرد. با این حال، وب سایت های وردپرسی از منابع سرور زیادی استفاده می کنند، بنابراین باید از سرورهایی با منابع و سخت افزار قدرتمندتر برای میزبانی آن ها استفاده کنید. شرکت های هاستینگ سرورهای اختصاصی با ویژگی های خاص برای میزبانی وب سایت های وردپرسی به نام هاست وردپرس دارند. همچنین قیمت این نوع هاست ها از بین هاست و انواع آن، بیشتر از قیمت هاست اشتراکی می باشد.

هاست ایران

مرکز داده مبین مجموعه ای از سرورها، ارتباطات و زیرساخت های امنیتی برای پشتیبانی از خدمات شبکه است. میزبانی که مرکز داده آن در ایران باشد، هاست ایرانی نامیده می شود. استفاده از هاست ایرانی مزایایی مانند بارگذاری سریعتر وب سایت، عدم از دست دادن اطلاعات در زمان تحریم، کاهش هزینه ها و جلوگیری از برداشت ارز را به همراه دارد.

سخن آخر درباره هاست و انواع آن

در این مقاله سعی شد به پرسش‌هایی از قبیل هاست چیست، انواع هاست، مفهوم دیتا سنتر چیست و… که بسیاری از افراد در ابتدای کار با آن‌ها آشنا نیستند، پاسخ داده شود. ممنون که ما را تا انتهای این مقاله همراهی کردید، امیدواریم این مطالب برای شما دوست داران مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *