کلان داده یا bigdata چیست و چه کاربردی دارد؟

کلان داده چیست ؟ اصطلاح کلان داده BigData حجم وسیعی از دیتاها را شامل می شود. این دیتاها سرعت بالایی داشته و پیچیده می باشند. در واقع پردازش این داده ها به کمک متد های سنتی، امکان پذیر نمی باشد.

کلان داده خصوصیات مختلفی دارد. در ادامه ما در مرکز داده مبین به بررسی خصوصیات مختلف کلان داده می پردازیم.

خصوصیات کلان داده چیست؟

برای بررسی خصوصیات کلان داده، از شرح Doug Laney برای آن ها کمک می گیریم. این شرح در اوایل سال 2000 اعلام شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای اطلاع از انواع و قیمت سرور مجازی کلیک کنید

خصوصیت حجم کلان داده چیست؟

یکی از حصوصیاتی که توسط Doug Laney درباره کلان داده شرح داده شده است، حجم آن ها می باشد.

در واقع سازمان ها نیازمند نگهداری حجم بالایی از اطلاعات هستند. این اطلاعات مواردی نظیر تراکنش ها، ویدیوها و … می باشد. در زمان های گذشته نگهداری حجم بالای اطلاعات سازمان را با مشکل مواجه می کرد. ولی در حال حاضر مشکل نگهداری حجم بالای اطلاعات مرتفع شده است. برای این منظور نیز می توان از پلتفرم هایی نظیر Data Lakes و Hadoop کمک گرفت. این پلتفرم ها هزینه کمی نیز در پی دارند.

خصوصیت سرعت کلان داده

خصوصیت دیگر BigData، سرعت آن است. چرا که زمانی که رشد اینترنت اشیا صورت گرفت، توزیع دیتاها با سرعت بالا آغاز شد و این امر ما را ملزم به استفاده به موقع از آن کرد. سنسور ها، معیار های هوشمند و تگ های RFID از جمله مواردی هستند که به جهت رفع مشکل زمان ارائه شدند.

ویژگی تنوع کلان داده

تنوع خصوصیت مهم دیگر کلان داده می باشد. در کلان داده تنوع بسیار زیادی وجود دارد. در واقع از انواع فرمت های اطلاعاتی در کلان داده استفاده شده است.

ویژگی پیچیدگی کلان داده

پیچیدگی، از جمله ویژگی های بارز در کلان داده می باشد. چرا که در انواع فرمت ها و منابع مختلف، داده ها جمع آوری شده و نیاز به یکپارچه شدن دارند. به همین جهت پیچیدگی کلان داده به موجب همین سختی یکپارچه سازی و سازگاری داده ها با سایر دیتا ها می باشد.

از کلان داده در کدام سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرد؟

زمانی که بحث استفاده از کلان داده در سازمان ها مطرح می شود، باید این موضوع را در نظر داشت که داده کاوی و تحلیل مناسب دیتا ها، نیاز به تخصص و اختصاص هزینه دارد. به همین جهت است که عموما سازمان های بزرگ از کلان داده و ویژگی های آن بهره می برند. از جمله سازمان هایی که کلان داده برای آن ها کمکی بزرگ محسوب می شود، بانک ها، سازمان های پزشکی، تولیدی ها و سازمان های بزرگ دولتی هستند.

البته سازمان های دیگری نیز ممکن است از BigData استفاده کنند و سازمان های مذکور صرفا مهم ترین سازمان هایی بود که از این فناوری بهره مند می شود.

BigData یا کلان داده چه کاربرد هایی دارد؟

به طور کلی، استفاده از bigdata موجب دریافت تحلیل مناسب از اطلاعات شده و استخراج آن ها نیز به مناسب ترین نحو انجام می شود.

در برخی حوزه ها و موضوعات، کلان داده می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری داشته باشد. به همین جهت در ادامه به بررسی این حوزه و موضوعات می پردازیم.

کاربرد bigdata در صنعت آموزش

یکی از کاربرد های bigdata در صنعت آموزش است. به موجب حجم بسیار بالای داده در صنعت آموزش، استفاده از bigdata می تواند موجب تحلیل و ارزیابی مناسبی از این داده ها شود. به کمک کلان داده می توان محتوای آموزشی را نیز مورد بررسی قرار داد و تغییرات در آن ها بر اساس bigdata به وجود آورد.

کاربرد کلان داده در ساخت فیلم و سریال

از جمله دیگر کاربرد های کلان داده، تحلیل سلیقه مخاطبان فیلم و سریال می باشد. بدین منظور، شرکت های بزرگ فیلم سازی از این فناوری بهره مند شده و با توجه به اطلاعات کسب شده محتوای کاربر پسندی را تولید می کنند.

کاربرد کلان داده در پزشکی

کلان داده در زمینه های مختلفی به ما کمک می کند. اما کاربرد کلان در پزشکی یکی از مهم ترین مواردی است که موجب حفظ سلامت و پیشرفت علم پزشکی می شود. چرا که با کلان داده، اطلاعات تعداد زیادی از افراد مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد و می تواند نتایج چشمگیری را در پی داشته باشد.

کاربرد کلان داده در بازاریابی دیجیتال

یکی از کاربرد های مهم کلان داده در حوزه تبلیغاتی، نقش آن در بازاریابی دیجیتال است. به کمک کلان داده می توان اطلاعات زیادی را تحلیل کرد و بر اساس نتایج آن کمپین های تبلیغاتی با بازدهی بالا طراحی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *