کش وب سایت چیست ؟

کش وب سایت

کش وب سایت ، حافظه ای می باشد که داده ها و اطلاعات وب سایت را جهت استفاده دوباره در آینده، در سرور نگهداری و ذخیره می کند.

تعریف کش

کش را می توان یک نوع حافظه به شمار آورد. حافظه ای که بسیار سریعتر از سایر حافظه ها می باشد. این حافظه در پردازنده وجود دارد و هنگامی که پردازنده به داده ها احتیاج دارد به آسانی به کش خود رجوع می کند.

تعریف کش سایت

کش سایت ، جهت نگهداری و ذخیره سازی داده ها و اطلاعات به صورت موقت ایجاد شده است. نام دیگر کش سایت Http Cache  می باشد. کش سایت موجب افزایش سرعت بارگذاری و آپلود سایت ها می شود. افزایش سرعت بارگذاری سایت ها و داشتن یک سرور مناسب می تواند در افزایش بازدیدکنندگان از سایت تأثیر مثبتی داشته باشد. سرور مجازی ، سرور اختصاصی یا … می تواند سرور مناسب یک وب سایت باشد.

کش سایت مانند کش کامپیوتر است به طوری که سرور در کش سایت ، نقش رم در کامپیوتر را دارد. اگر سایت کش نداشته باشد ، سرعت بارگذاری سایت کاهش و بسیاری از کاربران از باز کردن سایت منصرف می شوند.

 

کش وب سایت

کش وب سایت چگونه عمل می کند ؟

با باز شدن یک  سایت ، تمامی داده ها و اطلاعات سایت توسط کش به صورت یک فایل HTML در مرورگر کاربر باز خواهد شد. با باز کردن مجدد وب سایت یک نسخه از کش بارگیری می شود. این عملکرد موجب افزایش سرعت سرور می گردد.

البته این موارد را به خاطر داشته باشید که هر سایتی این عملکرد را ندارد و از کش استفاده نمی کند. امکان منقضی شدن حافظه ی کش به شکل دستی وجود دارد.

در مرورگرهای گوگل کروم برای پاک کردن حافظه ی کش ، می توان با مراجعه به تنظیمات مرورگر و انتخاب History  به قسمت Clear Browsing Data  رفته و گزینه های موردنظر خود را انتخاب و Clear data  را کلیک کنید.

انواع کش وب

حافظه کش وب سایت به دو صورت حافظه ی کش سرور و حافظه ی کش مرورگر وجود دارند.

کش مرورگر

کش مرورگر زمانی ایجاد می شود که دو مرتبه ، یک سایت بارگیری شود. نوبت اول داده ها و اطلاعات توسط وب سایت در یک صفحه جمع آوری خواهند شد . در نوبت بعد ، داده ها و اطلاعات در مرورگر به صورت موقتی ذخیره می شوند.

 

کش وب سایت

کش سرور

کش سرور سیستمی می باشد که از سوی ISP برای کاربران به منظور صرفه جویی در پهنای باند عرضه می شود. سیستم های حافظه ی کش به صورت کش تمام صفحه ، کش قطعات و کش هدف می باشند. عملکرد هر کدام از این کش ها متفاوت می باشد. کش هدف برای نگهداری و ذخیره قسمتی از وب سایت که در بخش های گوناگونی قرار دارد ، استفاده می گردد.

عملکرد کش قطعه مانند عملکرد کش هدف می باشد با این تفاوت که بخش های مشخصی از سایت مانند ابزارک ها را ذخیره می کند.

کش تمام صفحه ، برای ذخیره کل صفحه استفاده می شود. کش تمام صفحه برای زمانی که ترافیک بالا می باشد ، مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کش وب سایت

با توجه به کدنویسی توسط برنامه نویسان و بهینه کردن وب سایت ها و افزایش سرعت وب سایت با این روش ، این ابهام به وجود می آید که استفاده از کش سایت ضرورتی ندارد. در پاسخ به این ابهام می توان گفت که کدنویسی نمی تواند سرعت پردازش سرور را افزایش دهد. اما کش سایت با ایجاد یک حافظه برای داده ها و اطلاعات ، سرعت پردازش سرور را افزایش می دهد.

از دیگر مزایای کش سایت می توان به بالا بردن توانایی سایت برای تحمل ترافیک های بالا اشاره نمود. زمانی که بازدیدهای بسیار زیادی از سایت می شود ، به دلیل استفاده وب سایت از کش سایت ، سرعت سایت تغییر زیادی نمی کند. یعنی سرعت سایت کاهش پیدا نمی کند.

از روش های افزایش رتبه سئو یک سایت ، خرید هاست مناسب و محتوای با کیفیت و … می باشد. یکی از موارد دیگری که در افزایش رتبه سئو یک وب سایت اثر می گذارد ، استفاده از کش سایت می باشد. زیرا کش سایت موجب افزایش سرعت بارگذاری وب سایت می شود و افزایش سرعت بارگذاری در ارتقاء رتبه سئو سایت تأثیر مثبت فراوانی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *