نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور

نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور

یکی از نگران کننده ترین نکات در رابطه با انواع سرور، هک شدن آن ها و میزان آسیب پذیری است. اصولا یک هکر سراغ سروری خواهد رفت که نکات امنیتی را کمتر رعایت کرده باشد. در این مقاله سعی داریم به بررسی نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور بپردازیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش قابلیت ها در این زمینه، سالانه نکات تازه ای برای افزایش میزان امنیت سرور به وجود می آیند. پیروی از این نکات می تواند به معنای نگهداری اصولی تر از اطلاعات و دیتای سیستم شما باشد. در این میان افرادی معتقدند که برای افزایش ایمنی سرور، باید برنامه های امنیتی بسیاری را بر روی آن نصب کنیم. اما نکته بسیار مهم این است که این برنامه ها ممکن است به شدت سبب کندی سرور شوند. نصب برنامه های ایمنی محدود، راه حلی متعادل و مناسب تر است. در ادامه این برنامه با ما همراه باشید.

به این نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور توجه کنید:

  1. انتقال فایل ها به سرور یا از سرور به سیستم های دیگر همیشه می تواند با حمله هکر ها روبرو شود. به این جهت برای در امان ماندن از این چالش بهتر است از پروتکل FTPS استفاده کنید. به این جهت که این پروتکل امن اطلاعات اهراز هویت را رمز گذاری می کند.
  2. بسیاری از افراد راجب اطلاعاتی که از اینترنت بین سیستم های مختلف جا به جا می شوند نگران هستند. در این مورد برای حفظ امنیت این نوع دیتا، بهتر است از SSL Certificate استفاده کنید.
  3. برای جلوگیری از سوءاستفاده از قدرت کاربر روت، حتما در SSH لاگین به روت را غیر فعال کنید.
  4. چگونه در برابر حملات Brute Force از سرور محافظت کنیم؟ یکی از مهم ترین نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور، استفاده از نرم افزار Intrusion prevention است. این نرم افزار تلاش های مشکوک برای حدس زدن پسوورد را تشخیص می دهد و آی پی را به صورت دائم و یا برای مدتی کوتاه بلاک می کند.

به این نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور توجه کنید:

 

مهم ترین گام در امنیت سرور؛ پسوورد سرور!

برای آن که یک پسوورد ایده آل و غیر قابل نفوذ برای سرور انتخاب کنید باید نکات بسیاری را در نظر بگیرید. برای نمونه از پسوورد های پیشفرض اصلا استفاده نکنید و پسوورد های خالی را فراموش کنید. سعی کنید که رمز شما پیچیدگی بالا و طول مناسبی داشته باشد. حتما احراز هویت دو مرحله ای را تعیین کنید و پسوورد ها را با استفاده از reversible encryption ذخیره کنید. فراموش نکنید که برای بالا بردن امنیت سرور، بهتر است پسووردی را انتخاب کنید که معنی دار نباشد و یا به عبارت دیگر در دیکشنری وجود نداشته باشد. هم چنین فراموش نکنید بهتر است از کاراکتر های تکراری استفاده نکنید و برای چندین اکانت از یک پسوورد استفاده نکنید. چرا که در صورت هک شدن یکی از اکانت ها به احتمال زیاد باقی آن ها نیز هک خواهند شد.

مهم ترین گام در امنیت سرور؛ پسوورد سرور!

سیستم intrusion detection چیست؟

یکی از مهم ترین نکات طلائی برای بالا بردن امنیت سرور، شناختن سیستم intrusion detection است. این سیستم را با نام IDS نیز می شناسیم و فعالیت اصلی آن در شناسایی فعالیت های غیر مجاز است. این سیستم تمامی پروسس های در حال اجرا بر روی سرور شما را مانیتور می کند. این قابلیت نیز وجود دارد که به صورت روزانه آن را تنظیم کنید. بنابراین در صورتی که شخصی به صورت غیر مجاز اقدام به برخی فعالیت های فیزیکی مانند باز کردن درب کیس و جا به جایی قطعات نمود، ادمین شبکه آلارم دریافت خواهد نمود.

5+1 نکته طلائی که نباید فراموش کنید:

  1. از سرور خود بکاپ بگیرید.
  2. یکی از مهم ترین نکات برای بالا بردن امنیت سرور، ایجاد محیط های چند سروری است.
  3. حتما فایروال تنظیم نمائید تا با محدود کردن دسترسی، امنیت سرور افزایش یابد.
  4. اطلاعات مربوط به سرور را هاید کنید.
  5. برای کاهش حملات so-called، تمامی سیستم های غیر ضروری را غیر فعال کنید.
  6. برای افزایش امنیت سرور خود، از سیستم Passphrases برای پسوورد سرور استفاده کنید.

5+1 نکته طلائی که نباید فراموش کنید:

آپدت و آپگرید!

یکی از مهم ترین فعالیت ها برای حفظ امنیت سرور در برابر هک شدن، آپدیت مداوم نرم افزار های سرور است. در غیر این صورت این امکان را برای هکر ها به وجود آورده اید که با شناسایی نقاط ضعف نرم افزار های آپدیت نشده، سرور را هک کنند. بنابراین سیستم شما به راحتی آسیب خواهد دید. در صورت نیاز به هر گونه خدمات امنیت سرور، هاستینگ، خرید هاست اشتراکی و..با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید : هشت دلیل برای استفاده از سرورهای مجازی و سرور اختصاصی برای وب سایت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *