نحوه مدیریت سرور مجازی

نحوه مدیریت سرور مجازی

اگر قصد داشته باشید یک سرور مجازی را خودتان به درستی مدیریت کنید، باید با نحوه مدیریت سرور مجازی به طور کامل آشنایی داشته باشید.

سرور مجازی چیست ؟

سرور مجازی قسمت کوچکی از منابع یک سرور اختصاصی است که قابلیت اجرای سیستم عامل و برنامه های کاربران، به طور مجازی در آن وجود دارد. همه ی منابع سرور مجازی به شکل مستقل و جداگانه به کاربران ارائه می شوند. سرور مجازی دارای برتری هایی نسبت به سایر سرویس های میزبانی می باشد و در برخی موارد هم ضعف هایی دارد.

مدیریت سرور مجازی بر عهده کیست ؟

برخی پشتیبانی سرور مجازی را به شرکت های هاستینگ مربوطه سپرده و برخی دیگر پشتیبانی سرور مجازی را خود انجام می دهند.

اگر مدیریت سرور مجازی را خود انجام می دهید، اختیار برای نصب سیستم عامل و سایر نرم افزارهای مورد نظر خود را دارید. همچنین کاربر برای خرید سرور مجازی مدیریت نشده هزینه کمتری پرداخت می کند.

اکثر کاربران تازه کار که با نحوه مدیریت سرور مجازی آشنایی ندارند، مدیریت سرور خود را به شرکت های هاستینگ می سپارند. اما برخی کاربران حرفه ای بر این باورند که مدیریت سرور مجازی را خود باید انجام دهند.

مزایای مدیریت سرور مجازی توسط خود کاربران

با مدیریت سرور، امکان نظارت بر محیط سرور را دارید و تمام برنامه های موردنیاز خود را می توانید دانلود و نصب کنید.

امکان ارائه اطلاعات حساب های کاربری شخصی خود به دیگران را دارا می باشید.

هزینه کمتری برای مجوزهای کنترل پنل و مدیریت سرور خود پرداخت می کنید.

زمان کمتری برای حل مشکلات بوجود آمده نیاز دارید.

از دانش و تجربه بالایی در این زمینه برخوردار خواهید شد.

نحوه مدیریت سرور مجازی چگونه است ؟

برای مدیریت سرور مجازی باید آشنایی با کنترل پنل،  توانایی مدیریت سرور DNS و نصب و راه اندازی برنامه های مورد نیاز خود را در دستور کار قرار دهید.

آشنایی با کنترل پنل

با استفاده از کنترل پنل می توانیم مدیریت سرور را به آسانی انجام دهیم. کنترل پنل ها امکان خاموش کردن سرور و بوت و راه اندازی دوباره آنها را فراهم می کنند. از امکانات دیگر کنترل پنل ها، ارائه نرم افزارهایی با قابلیت تغییر سیستم عامل و آنالیز فضای دیسک، میزان حافظه و پهنای باند است.

مدیریت سرور DNS

در ادامه یادگیری نحوه مدیریت سرور مجازی باید مدیریت سرور DNS  را بر عهده بگیرید.

پس از آشنایی با کنترل پنل و انجام تنظیمات آن، باید اقدام به اتصال دامنه به سیستم وی پی اس کنید. ابتدا دامنه ها را به کمک هاستینگ مربوطه، ثبت کنید. در چنین شرایطی وظیفه حفظ و نگهداری DNS  را بر عهده گرفتید. از ابزارهای جانبی  مانند BIND می توانید کمک بگیرید.

نصب نرم افزارها

حال در این مرحله می توانید برنامه ها و نرم افزارهای مورد نیاز خود را نصب کنید. پلتفرم هایی وجود دارند که نصب و راه اندازی و مدیریت تعداد زیادی از برنامه ها را میسر می کنند. همچنین امکان نظارت و اجرای بخش زیادی از امور مدیریتی را ایجاد می کنند. در این رابطه می توان به مدیریت تنظیمات DNS  و پایگاه داده و ایمیل ها اشاره نمود.

سرور مجازی مدیریت شده چیست ؟

سرورهای مجازی مدیریت شده، سرورهای مجازی بهینه شده و سازماندهی شده در مسیر هاست می باشند. تمام خدماتی مانند مانیتورینگ، برقراری امنیت سرور، تهیه ی بک آپ و نسخه های پشتیبانی، تنظیمات سرور و… در سرورهای مجازی مدیریت شده عرضه می شود.

کاربرانی که به علت نداشتن زمان یا دانش لازم، توانایی مدیریت سرور خود را ندارند، بهتر است از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنند.

شرکت ها و سازمان هایی که وب سایت هایی پرترافیک و پربازدید دارند، باید از سرور مجازی مدیریت شده استفاده کنند.

دلایل استفاده از پنل های مدیریت شده

اگر نحوه مدیریت سرور مجازی برای شما سخت می باشد، می توانید از پنل های مدیریت شده ارائه شده از سوی شرکت های هاستینگ استفاده نمایید.

انتخاب پلن های مدیریت شده موجب راحتی کار شما می شود و شما به جای اختصاص دادن زمان زیادی برای مدیریت سرور مجازی خود، زمان خود را برای سایر فعالیت های شغل خود اختصاص می دهید. انجام این کار موجب تمرکز بیشتر شما بر روی فعالیت هایتان می شود.

امنیت پلن های مدیریت شده بسیار بیشتر از امنیت مدیریت سرور توسط خودتان است. پلن های مدیریت شده دسترسی بیشتری به ابزارهای کنترل پنل برای کاربران فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *