منو در طراحی سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد

منو در طراحی سایت

منو در طراحی سایت باید به گونه ای طراحی شود که بتواند کارایی موردنظر برای وب سایت را داشته باشد و به ساده ترین نحو طراحی گردد.

منوها در وب سایت ها نقش مهمی دارند و کاربران را به صفحات گوناگون سایت ها ارجاع می دهد. برای طراحی منوها در سایت ، باید ویژگی های زیادی را مدنظر قرار داد. قبل از پرداختن به ویژگی های منوها به این مسئله اشاره کوچکی داشته باشیم که با انتخاب یک هاست مناسب برای وب سایت خود مانند سرور مجازی ، یک وب سایت با کیفیت و پرسرعت راه اندازی کنید.

ویژگی های منو در طراحی سایت

منوی سایت باید دارای ویژگی های زیر باشد.

طراحی منوها به صورت ثابت در تمامی صفحات سایت

یکی از مسئله هایی که طراحان سایت با آن مواجه هستند این است که تمایل دارند از منوها به شکل های گوناگونی در صفحات استفاده کنند. بعضی از طراحان بر این باورند که نوار منو فقط باید در صفحه اصلی باشد و در سایر صفحات نباشد. این یک عقیده نادرست است. زیرا باید برای منوها یک مکان ثابت درنظر داشت که در تمامی صفحات به یک صورت مشخص وجود داشته باشند و کاربر را گیج نکنند.

پرهیز از پیچیدگی آیتم های منو در طراحی سایت

 

منو در طراحی سایت

 

 

برخی از طراحان تمایل دارند که آیتم های منو را به صورت پیچیده طراحی کنند تا ظاهری منحصر به فرد داشته باشند. ولی این تصور نیز اشتباه بوده و کاربران را گیج می کند. طراحی آیتم های منو باید ساده و واضح باشد. در صورت تمایل می توانید از نمادها استفاده کنید. باید نزدیکترین و مرتبط ترین تصویر را درنظر بگیرید. بهتر است متن را در کنار آنها به کار ببرید.

نزدیکی طراحی منو به طراحی قالب

ویژگی دیگری که برای منو در طراحی سایت باید درنظر گرفته شود ، هماهنگی بخش های مختلف وب سایت می باشد. یعنی اگر از منوی جدیدی استفاده می کنید ، نباید از قالبی قدیمی استفاده کنید. این کار سبب می شود ظاهر وب سایت شما صورت بدی داشته باشد و کاربران طراحی سایت را اصلاً نپسندند.

در دسترس بودن منوی سایت

کاربران اینترنتی تمایل دارند سریعاً به هدف خود دست پیدا کنند و زمان زیادی را برای جستجو صرف نکنند. به همین علت منوی سایت باید در دسترس باشد و کاربر در سریعترین زمان ممکن پس از ورود به سایت ، آن را مشاهده کند. منوها به شکل های مختلفی در صفحات قرار می گیرند. برخی در بالای صفحه و برخی دیگر در کنار صفحه قرار می گیرند.

به حداقل رساندن دسته بندی ها ( ویژگی های منو در طراحی سایت )

به حداقل رساندن دسته بندی ها از ویژگی دیگری است که برای طراحی منوها درنظر می گیریم. نوار منو باید به صورت خلاصه شامل آیتم های ضروری باشد. آیتم های غیر ضروری را باید از منو حذف نمود. در صورتی که دسته بندی های ضروری زیادی دارید ، باید از زیر منوها استفاده کنید. این کار موجب دسترسی سریعتر به تمامی قسمت های مورد نیاز کاربر می شود و ظاهر سایت را شلوغ و زشت نمی کند.

انواع منو و کاربردهای آن در طراحی سایت

منوها در شکل های مختلفی طراحی می گردند.

نوار منوی افقی

یک نوع منو در طراحی سایت ، منوی افقی می باشد. این منو در بالا و هدر سایت و در مجاورت لوگوی سایت در همه ی صفحات جای می گیرد. این نوار منو به شکل متنی ، دکمه شکل یا به طور دکمه های برجسته طراحی می گردد. نوار منوی افقی برای سایت های آموزشی آنلاین و سایت های فروشگاهی با محصولات محدود مورد استفاده قرار می گیرد.

منوهای عمودی

 

منو در طراحی سایت

 

زمانی که زبانه های منو از بالا به پایین در پایین همدیگر جای می گیرند ، منو عمودی می باشد. علامت این منو به صورت سه خط موازی است که در سمت راست صفحه وب سایت می باشد. این نوع منو در طراحی سایت های فروشگاهی با محصولات متنوع ، رستوران ها و … به کار می رود.

منوی کشویی بالا به پایین

این نوع منوها به تعدادی زیر منو تقسیم می شوند . با کمک این منوها می توان کالاها یا خدماتی که شامل زیر مجموعه های متعددی می باشند را نشان داد. این نوع منو ، برای سایت هایی با محصولات بسیار زیاد مناسب است و می توان محصولات زیر مجموعه را به آنها افزود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *