مقایسه سیستم متن باز با سیستم متن بسته

سیستم متن باز

سیستم متن باز با سیستم متن بسته دارای تفاوت هایی می باشند که در این مقاله قصد داریم به طور مفصل به این موضوع بپردازیم.

سیستم متن بسته  Close Source چیست ؟

تمامی سیستم های Open Source به کاربران اجازه دسترسی به کدهای اورجینال را به طور رایگان می دهند. ولی در سیستم های متن بسته برای دسترسی به کدهای اصلی باید هزینه کرد. این اقدام به منظور افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت اطلاعات و حفظ برند آنها صورت می گیرد.

بد نیست که به این موضوع اشاره ای داشته باشیم که برای افزایش امنیت وب سایت خود ، باید از یک سرویس میزبانی مناسب استفاده کنید. خرید سرور مجازی برای بسیاری از وب سایت ها ، گزینه مناسبی برای میزبانی از آنها است.

سیستم متن باز Open Source چیست ؟

سیستم Open Source دسترسی رایگان را برای کاربران ایجاد می کند. امکان دسترسی به کدهای اصلی ، تحت یک مجوز به منظور اشتراک گذاری کدهای اصلی و مشاهده کدها و … برای کاربران فراهم شده است. سیستم های Open Source رایگان بوده و این یک مزیت برای کاربران می باشد.

دسترسی رایگان به منظور استفاده از خلاقیت و ابتکار توسعه دهندگان برنامه ها و کدنویسان ، برای انجام ویرایش های موردنظر می باشد. خطاها و درزهای امنیتی شناسایی شده و رفع می شوند و می توان ورژن های بهتر و با کیفیت تری از ورژن اصلی ساخت.  نمونه ای از این سیستم ها ، سیستم عامل Open Source لینوکس می باشد که از سوی برخی از متخصصان این حوزه ، پیشرفت زیادی کرده است. معروف ترین و برترین CMS هایی که به صورت Open Source هستند ، سیستم های مدیریت محتوای وردپرس می باشند.

سیستم Open Source و Close Source چه تفاوت هایی دارند ؟

حال که یک شناخت نسبی درباره این دو سیستم پیدا کردیم ، به بررسی تفاوت های آنها از دیدگاه های گوناگون می پردازیم.

 

سیستم متن باز

پشتیبانی از سیستم متن باز و متن بسته

سیستم های Open Source بدین صورت پشتیبانی می شوند که باید در انجمن ها و شبکه های اجتماعی مربوطه ، سؤالات و مشکلات را ارسال نموده و در انتظار جواب از پشتیبان برنامه بود. سرعت پشتیبانی بدین شکل بسیار پایین است. گاهی چندین روز برای دریافت جواب از پشتیبان ، زمان برده می شود.

سیستم های متن بسته دارای پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته می باشند. سرعت پشتیبانی آنها بسیار بالا است و در کوتاهترین زمان ممکن به پاسخگویی اقدام می شود. این نوع پشتیبانی به صورت طولانی مدت انجام می گردد. پس سیستم های متن بسته از نظر پشتیبانی قوی تر هستند.

امنیت سیستم Close Source و Open Source

کاملاً واضح است که سیستم Open Source  امنیت کمتری نسبت به سیستم متن بسته دارد. البته برای برخی سیستم ها مانند وردپرس می توان با نصب افزونه هایی ، امنیت سیستم را بهبود بخشید.

ابتکار و خلاقیت

در سیستم های Open Source ، کدنویسان و توسعه دهندگان می توانند به کدهای اصلی دسترسی داشته باشند و سیستم را برای خود شخصی سازی نمایند و آنها را با دیگران به تبادل بگذراند. این کار در سیستم های متن بسته امکان پذیر نمی باشد. همین موضوع سبب افزایش امنیت سیستم متن بسته شده است.

کاربرد سیستم متن باز و سیستم متن بسته

 

سیستم متن باز

 

 

سیستم های Open Source بیشتر توسط کاربران حرفه ای و متخصص استفاده می شوند. اما سیستم های متن بسته بیشتر توسط کاربران عادی به علت پشتیبانی بهتر و سریع تر ، مورد استفاده قرار می گیرند.

هزینه سیستم Open Source و Close Source

” هزینه ” مسئله بسیار مهمی است که برای بسیاری از کاربران اهمیت دارد. در سیستم هایی که متن بسته هستند برای دستیابی به سورس کدها باید هزینه کنیم. این هزینه ها گاهی از چندین دلار تا چندین هزار دلار می باشند که با توجه به نوع سیستم ها متفاوت می باشند.

در مورد سیستم Open Source ، مشکل صرف هزینه را نداریم. این سیستم ها به صورت رایگان می باشند و این سبب گرایش بسیاری از کاربران به استفاده از این سیستم ها شده است.

سیستم Close Source بهتر است یا سیستم Open Source ؟

با توجه به شناختی که از هر دو سیستم بدست آوردیم ، می توان گفت که هیچکدام از سیستم ها را نمی توان به عنوان سیستم برتر معرفی نمود. زیرا هر کدام از آنها در شرایطی می توانند برای کاربران و توسعه دهندگان مفید باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *