مفهوم کانفینگ سرور چیست ؟

مفهوم کانفینگ سرور

با توجه به مفهوم کانفینگ سرور می توان دریافت که  کانفینگ سرور به علم و مهارت بالایی نیاز دارد تا بتواند انتظارات کاربران را برآورده کند.

آشنایی با مفهوم کانفینگ سرور

کانفینگ در لغت به معنای پیکربندی می باشد. کانفینگ برای سیستم ، مودم ، سرور ، سایت و… انجام می گیرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش و توسعه استفاده از شبکه اینترنت ، برای پاسخگویی بهتر به نیاز کاربران اینترنت ، نیاز به منابعی با قدرت بیشتر احساس می شود که سرور یکی از این منابع است.

سرور ، یک سیستم رایانه ای متصل به اینترنت می باشد که شامل یک یا چندین وب سایت می باشد. سرور در واقع داده ها و اطلاعات را پردازش می کنند و به سیستم های دیگر که در بستر شبکه های اینترنتی می باشند ، می فرستند. انواع سرور شامل سرور پایگاه داده ، سرور پروکسی ، سرور مجازی ، میل سرور ، سرور اختصاصی ، سرور امنیتی ، سرور پایگاه داده و… می باشد.

مفهوم کانفینگ سرور ، به معنای اعمال یک سری تنظیمات در سرور می باشد. کانفینگ کردن یک سرور به نحوه استفاده کاربران ، حجم بازدیدها ، تعداد سایت های میزبانی شده و …. بستگی دارد.

اهمیت کانفینگ سرور

کانفینگ سرور موجب افزایش چشمگیر سرعت لود شدن سایت های یک سرور ، افزایش امنیت داده ها و اطلاعات سایت ها ، پیشگیری از احتمال هک شدن سایت ها و بهره گیری حداکثری از منابع سرور می شود. در واقع کانفینگ موجب می گردد که سایت ها با بالاترین سرعت و کمترین اختلال ، به فعالیت خود ادامه بدهند.

انواع کانفینگ سرور

پس از آشنایی با مفهوم کانفینگ سرور با انواع کانفینگ سرور آشنا می شویم. انواع کانفینگ سرور شامل کانفینگ سرورهای شخصی و کانفینگ سرورهای هاستینگ اشتراکی ، می باشد.

کانفینگ سرورهای شخصی

کانفینگ سرورهای شخصی به علت میزبانی کردن از تعداد سایت های کمتر ، آسانتر از کانفینگ هاست اشتراکی می باشد. پنل های با قدرت هاستینگ امکان ارائه سرعت ، مقاومت و امنیت را در یک زمان مشخص ندارند.  زیرا اعمال تنظیمات برای هر سرور شخصی که دربردارنده تعداد بالایی از سرویس ها است ، بسیار مشکل و دشوار است. مفهوم کانفینگ سرور شخصی همان اعمال تنظیمات در سرورهای شخصی می باشد.

کانفینگ سرورهای هاستینگ اشتراکی

این نوع کانفینگ نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی است. در پیاده سازی پیکربندی این نوع کانفینگ باید دقت عمل بالایی به خرج داد. زیرا ارتکاب جزئی ترین خطا هم، در این نوع کانفینگ نارضایتی کاربران را به دنبال خواهد داشت. با یک کانفینگ اصولی و استاندارد می توان ارائه سرویس دهی را بهبود بخشید.

نصب و کانفینگ سرور سی پنل و دایرکت ادمین

برای اینکه میزبانی وب و هاستینگ به خوبی صورت گیرد ، به نصب و راه اندازی سیستم عامل و کنترل پنل روی سرور ، نمی توان اکتفا نمود. در کنار این اقدامات ، نیازمند نصب و کانفینگ سرور سی پنل و دایرکت ادمین می باشیم.

مفهوم کانفینگ سرور موارد زیادی را در بر می گیرد. برخی از این موارد شامل نصب و کانفینگ دیواره آتش ، نصب و کانفینگ آنتی دی داس و mod security ، به روز رسانی همه ی سرویس های لازم و کرنل اصلی سیستم ، ایمن سازی سرویس دهنده های  ssh  و php  و dns  و ftp و mail، از بین بردن سرویس های غیرضروری است.

البته موارد دیگری مانند نصب و راه اندازی و کانفینگ نرم افزارهای مانیتورینگ mysql  ، انجام تنظیمات لازم برای بکاپ گیری ، ممانعت از بایپس وب سرور و php ، کنترل اسکریپت های python و cgi  و perl وجود دارد.

کانفینگ وب سرور لینوکس

پل ارتباطی میان وب سرور و کلاینت ها ، پروتکل HTTP  است. پروتکل HTTP را باید به منظور پیشگیری از کاهش کارایی وب، تحت تأثیر استفاده بالا از پروتکل، بهینه سازی نمود.

کانفینگ وب سرور باید طبق اهداف و نیازهای ضروری سرور، صورت گیرد. اگر کانفینگ وب سرور به صورت تخصصی انجام نگیرد ، موجب اختلال در سرعت لود شدن سایت ها و قطعی سرور می شود. کانفینگ وب سرور لینوکس باید بر اساس اصول مطرح شده در مفهوم کانفینگ سرور، انجام گردد. در این نوع کانفینگ انتخاب درست هندلر PHP   و انجام تنظیمات مربوط به آن ، با توجه به نیازهای سرور و نوع وب سرور انجام می گیرد.  تعمیر موبایل آیفون

در کانفینگ سرور لینوکس باید نصب سیستم عامل لینوکس ، نصب کنترل پنل ، نصب فایروال ، نصب آپاچی ، نصب PHP ، نصب لایت اسپید  و پیکربندی های مربوط به آن به درستی انجام گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *