مفهوم خوشه بندی سرور

خوشه بندی سرور

مفهوم خوشه بندی سرور به اتصال گروهی از سرورها روی یک سیستم اشاره دارد که رهایی شبکه شما را از قطعی های مکرر تضمین می کند.

خوشه بندی سرور چیست ؟

کلاسترینگ  یا خوشه بندی به دسته ای از سرورها اطلاق می شود که برای ایجاد امکان دسترسی در سطح بالاتر برای کاربران، به طور جمعی روی یک سیستم فعالیت می کنند.

در واقع در خوشه بندی  تعداد زیادی از سرورها به یک سیستم اتصال دارند و در صورت خرابی یک سرور، سایر سرورها وظایف سرور خراب شده را انجام می دهند. این کارایی موجب کاهش قطعی و  مدت زمان خرابی می شود.

با انجام خوشه بندی، زمانی که یک سرور دچار اختلال شود، کاربر این اختلال را متوجه نمی شود. زیرا بلافاصله یک سرور کار و عمل سرور خراب را انجام می دهد.

خوشه بندی معمولاً در شبکه های پیام رسانی و پایگاه های داده و برنامه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که داده و اطلاعات آنها به آپدیت و به روزرسانی های مکرر نیاز دارند.

حفاظت خوشه ای

خوشه بندی سرور موجب حراست شبکه از خرابی ها و سایر مشکلات پیش آمده مانند قطعی برق می باشد. سرورهای خوشه ای اقدامات حفاظتی را در برابر خرابی های برنامه یا سرویس، خرابی های سخت افزار یا سیستم  و خرابی های سایت انجام می دهند.

سرورهای به کار رفته در خوشه بندی به گونه ای برنامه ریزی شده اند که سبب افزایش امنیت حفاظتی داده ها و اطلاعات می شوند.

مشکلات و خرابی های مطرح شده شامل خرابی های برنامه، خرابی سخت افزار و خرابی سایت است.

اختلالات برنامه، خرابی هایی هستند که برنامه ها و سرویس های حیاتی را درگیر می کنند.

اختلالات سخت افزار یا سیستم، خرابی هایی هستند که تجهیزات سخت افزاری مانند هارد، درایورها، پردازنده ها و … را دچار مشکل می کند.

اختلالات سایت، خرابی هایی می باشند که تحت تأثیر قطعی برق و… رخ می دهند.

خوشه بندی سرور با مقابله با این خرابی ها، سبب بهبود عملکرد شبکه و صرفه جویی در منابع و هزینه های شرکت ها و سازمان ها می شود.

دلایل انجام کلاسترینگ

از جمله دلایل مهم استفاده از خوشه بندی یا کلاسترینگ، افزایش ضریب اطمینان، مقیاس پذیری و افزایش در دسترس بودن می باشد.

کلاسترینگ سرور، افزونگی را به طور قابل ملاحضه ای افزایش می دهد و این امکان را فراهم می کند که با اختلال یک سرور، شبکه به طور کلی دچار مشکل نشود. با خوشه بندی و بالارفتن افزونگی سرور، میزان آپتایم سرور نیز افزایش می یابد.

آپتایم سرور به معنای میزان در دسترس بودن وبسایت ها است. با توجه به نوع سرور وب سایت ها که ممکن است سرور مجازی ، سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی باشد، میزان آپتایم وب سایت ها متفاوت است.

افزونگی ها با اضافه نمودن ماژول های سخت افزاری، نرم افزاری و… موجب کارکرد صحیح سیستم و کاهش اختلالات و قطعی ها می شوند.

انواع خوشه بندی سرور

 

خوشه بندی سرور

خوشه بندی به سه روش انجام می شود. این روش ها در نحوه اتصال سیستم خوشه به سیستمی که ذخیره سازی اطلاعات پیکربندی را انجام می دهد، تفاوت دارد. البته درک مفهوم و تفاوت های این سه نوع خوشه کمی سخت است و نیازمند داشتن مطالعاتی بیشتر می باشد.

کلاسترینگ کوئوروم تک

این مدل از خوشه بندی رایج ترین و ساده ترین نوع کلاسترینگ می باشد. کلاسترینگ تک دارای تعدادی گره و یک یا چندین آرایه دیسک خوشه ای و یک سیستم اتصال واحد که Bus نام دارد، می باشد. در واقع می توان گفت که در این نوع کلاسترینگ، یک سرور که ممکن است سرور مجازی و یا سرور دیگری باشد ، آرایه ها را در خوشه ای نظارت و سازماندهی می کند.

کلاسترینگ اکثریت گره ها

این نوع خوشه بندی سرور، شباهت بسیار زیادی به خوشه بندی کوئوروم تک دارد. میزان استفاده از این خوشه بندی کمی پایین تر از خوشه بندی کوئوروم می باشد. تفاوت این دو کلاسترینگ این است که در کلاسترینگ اکثریت گره ها، هر گره به طور مستقل دارای نسخه ی ویژه خود از داده های پیکربندی است. این داده ها در کلیه گره های موجود سازگار هستند و به درستی عمل می کنند.

کلاسترینگ تک گره

کلاسترینگ تک گره کاربرد کمتری دارد و در اکثر مواقع به منظور اهداف و برنامه های آزمایشی به کار می رود. همانگونه که از اسم کلاسترینگ تک گره پیداست، این خوشه یک گره دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *