مشکل قطعی هاست

مشکل قطعی هاست

مشکل قطعی هاست به تدریج می تواند به جایگاه یک وب سایت خدشه وارد کند. بنابراین باید تا حد ممکن از بروز چنین مشکلی جلوگیری نمود.

آپتایم چیست ؟

آپتایم به مدت زمانی گفته می شود که یک وب سایت قابل دسترسی است. اگر اتصال هاست به اینترنت به درستی برقرار باشد و هیچگونه مشکل قطعی هاست وجود نداشته باشد، وب سایت به راحتی در دسترس کاربران قرار می گیرد.

Down time  به مدت زمانی گفته می شود که یک وب سایت غیرقابل دسترسی است. یعنی زمانی که وب سایت به دلایل گوناگون از دسترس خارج می شود.

بررسی آپتایم سایت

برای بررسی آپتایم سایت ، نیاز به بازرسی های مکرر از سایت نمی باشد. می توان با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ و یا سایر ابزارها، آپتایم سایت ها را بررسی نمود.

روال کار این ابزارها اینگونه می باشد که با ارسال یک درخواست یا پینگ ping به وب سایت موردنظر ، از دسترس یا خارج از دسترس بودن وب سایت مطلع می شوند. جواب این درخواست به کاربران در قالب پیامی اطلاع رسانی خواهد شد.

اهمیت آپتایم

آپتایم از مواردی می باشد که در خرید هاست مناسب باید به آن توجه شود. زیرا انتخاب یک هاست با میزان آپتایم پایین ، موجب به هدر رفتن هزینه کاربر می شود. همچنین آپتایم پایین موجب کاهش رتبه سئوی سایت می گردد. اگر یک وب سایت  به دلایل گوناگون مانند مشکل قطعی هاست  و…  مکرراً از دسترس خارج شود ، موجب تنزل رتبه سئوی وب سایت می شود.

مدت زمان مناسب آپتایم باید حدود 99.9 % باشد. اگر کاربران با مراجعه به سایت دائماً با خطاهایی از جمله خطای 500 و… مواجه شوند ، دیگر آن وب سایت را برای جستجو و مطالعه انتخاب نمی کنند. این مسئله به تدریج موجب کاهش بازدید کنندگان وب سایت خواهد شد.

ابزارهای مانیتورینگ

برای بررسی آپتایم وب سایت ها ، ابزارهای زیادی وجود دارند. برای حل مشکل قطعی هاست باید حتماً آپتایم وب سایت را بررسی کنید. از ابزارهای رایگان برای بررسی آپتایم سایت ها می توان به Monitor Scout  ، Basic State ،  Pingdom  و  Uptime Robot  و … اشاره نمود. برای چگونگی تست آپتایم یک وب سایت با این ابزارها ، یک نمونه را بررسی می کنیم.

تست آپتایم با ابزار Uptime Robot

وارد وب سایت Uptime Robot  شوید. قسمت Start monitoring in 3 secs را انتخاب نمایید.

 

مشکل قطعی هاست

سپس کادری گشوده خواهد شد که باید این فرم اطلاعاتی را با دقت کامل نمود. لینک فعالسازی به ایمیل شخصی شما فرستاده می شود. با تأیید لینک ، ثبت نام و عضویت شما کامل خواهد شد. با انتخاب لینک ایمیل ، به داشبورد خود در وب سایت مورد نظر ارجاع می شوید.

در صفحه گشوده شده روی گزینه Add new monitor  کلیک کنید.

مشکل قطعی هاست

وب سایت مربوط را برای انجام مانیتورینگ ، انتخاب نمایید. پس از تکمیل اطلاعات شامل نوع مانیتورینگ ، نام و آدرس وب سایت گزینه create monitor  را انتخاب نمایید. حال اگر مشکل قطعی هاست وجود داشته باشد و وب سایت کاربر از دسترس خارج باشد، طی ارسال یک ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهد شد.

اطمینان از خرابی هاست

برای اطمینان از خرابی هاست ، باید با استفاده از مرورگر چندین وب سایت را جستجو کنید. اگر تمام وب سایت ها باز شدند و تنها وب سایت شما باز نمی شود و از دسترس خارج شده است، نشان می دهد که هاست شما دچار مشکل شده است.

بررسی مشکل قطعی هاست

اگر هاست شما دچار مشکل شده است ، دلایل زیادی می تواند داشته باشد . بنابراین این مشکل را به شرکت میزبانی که اقدام به خرید هاست خود کردید ، نسبت ندهید. باید تمام دلایل را بررسی کنید.

مشکلات شبکه

این مشکل می تواند از روتر و یا هر تجهیزات دیگر شبکه باشد. شبکه از تجهیزات گوناگونی تشکیل شده است. باید تمام تجهیزات شبکه را بررسی نمود. تنظیمات اشتباه و آدرس آی پی ، مشکلات ISP اینترنت و… می تواند از دلایل دیگر مشکلات شبکه باشد.

System overload

در بررسی مشکل قطعی هاست ، ممکن است به مسئله System overload  برخورد کنیم. این مسئله به علت افزایش بازدید ها از سایت ، استفاده بیش از اندازه از منابع سرور ، مشکل در پلاگین های نصب شده، طراحی نادرست دیتابیس و… می تواند رخ بدهد.

  • مشکلات دیگر قطعی هاست می تواند از تنظیمات نادرست سرور و سرویس ، مشکلات سخت افزاری سرور ، انتخاب نادرست سخت افزار ، بک آپ گیری های اشتباه و یا میزان بالای بک آپ گیری و… باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *