لایت اسپید چیست ؟

لایت اسپید

وب سرور لایت اسپید ، یک نوع وب سرور سبک و تجاری است که یکی از پرطرفدارترین وب سرورهای حال حاضر می باشد.

لایت اسپید ( Lite speed ) به چه معناست ؟

یکی از گزینه های مناسب برای جایگزینی آپاچی ، وب سرور Lite speed می باشد. در مقایسه میان وب سرورهای آپاچی و Lite speed ، به وجود تفاوت های اساسی میان آنها پی می بریم. این تفاوت ها شامل حذف بعضی از ماژول های مربوط به وب سرور آپاچی در وب سرور Lite speed و سرعت بالای وب سرور Lite speed  می باشند. Lite speed از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

Lite speed در سال 2002 راه اندازی شد و در سال 2003 به طور رسمی در اختیار همه کاربران قرار گرفت. در سال 2007 ، پیکربندی این وب سرور به منظور جایگزینی برای وب سرور آپاچی صورت گرفت. تغییرات لازم به منظور سازگاری این وب سرور با انواع کنترل پنل ها مانند پلسک ، دایرکت ادمین و سی پنل در سال 2007 انجام شد.

ویژگی های اصلی Lite speed

این وب سرور توانایی آپلود مستقیم فایل های پیکربندی وب سرور آپاچی را دارا می باشد که این امر سبب شده است که این وب سرور بهترین جایگزین برای آپاچی باشد.

لایت اسپید امکان نصب و راه اندازی در انواع کنترل پنل ها مثل سی پنل و دایرکت ادمین را دارد. البته این وب سرور خود مجهز به یک کنترل پنل مدیریتی خوب و با کیفیت می باشد.

Lite speed با بسیاری از ویژگی های وب سرور آپاچی مانند htaccess سازگاری و هماهنگی دارد.

قابلیت ها و امکانات وب سرور Lite speed

پشتیبانی مناسب از Ruby on Rail

دارا بودن تمامی امکانات و قابلیت های آپاچی و پشتیبانی کامل از htaccess

افزونه سرور MS Front Page

قابلیت موتور URL وب سرور آپاچی

توانایی فیلترینگ مود سکیورتی mod – security

CGI, Fast CGI , LSAPI , PHP, Servlet/JSP , Proxy

مزایای وب سرور لایت اسپید

 

لایت اسپید

وب سرور Lite speed سرعت فوق العاده بالایی دارد تا جایی که سرعت آن 9 برابر آپاچی می باشد. این سرعت بالا موجب افزایش عملکرد php تا 50% و بهبود عملکرد perl  و تغییرات مثبت دیگری شده است.

Lite speed از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد که سبب ارائه دقیق ترین درخواست های اعتبارسنجی http شده است. این امنیت موجب ممانعت از System overloading  ، Anti-DDoS ( مقابله با حملات DDOS ) و … شده است. Lite speed سبب افزایش امنیت انواع هاست شامل هاست اشتراکی ، اختصاصی ، ابری ، سرور مجازی و … می گردد.

نصب این وب سرور بسیار آسان و راحت می باشد و PHP را به صورت کاملاً اتوماتیک نصب می نماید.

از قابلیت های کاربردی دیگر لایت اسپید می توان به آپدیت و به روزرسانی خودکار ، تنظیمات قالب سرور مجازی ، مدیریت و کنترل سرور به واسطه GUI و … اشاره نمود.

عملکرد Lite speed

این وب سرور از عملکرد بی نظیری برخوردار می باشد. سرعت بالا و پایداری مناسب سبب عملکرد خوب این وب سرور شده است. وب سرور Lite speed توانایی پاسخگویی به شمار بالایی از درخواست های کاربران را به طور همزمان دارا می باشد ، در حالیکه CPU بسیار کمی مصرف می کند. Lite speed  از توانایی بالایی در مدیریت سرور در هنگام اوج ترافیک ، برخوردار می باشد.

قابلیتی تحت عنوان  LSAPI در وب سرور لایت اسپید وجود دارد که سبب عملکرد مناسب برای محتواهای پویا می گردد. به دلیل اینکه برای ارتباط بهینه میان سرور و برنامه های third party طراحی شده است.

مدیریت بهتر منابع با Lite speed

Lite speed قادر خواهد بود منابع را به شکل بهتری مدیریت کند. مصرف بهتر CPU و رم و … موجب می شود که  مصرف کاربران به خوبی کنترل و مدیریت شود. امکان مصرف بیش از اندازه به یک کاربر داده نمی شود. این نظارت و کنترل سبب جلوگیری از کاهش سرعت وب سایت برای سایر کاربران می شود. Lite speed با سبک معماری ساده و رویداد محور توانایی میزبانی از شمار بالایی از کاربران را با حداقل مصرف منابع سرور ، دارا می باشد.

لایسنس لایت اسپید

همانگونه که توضیح دادیم ، وب سرور Lite speed به صورت تجاری ارائه شده است و لایسنس نرم افزاری دارد. کاربران از ابتدا می توانند در دو دوره نیم ماهه از Lite speed به شکل تریال بهره ببرند و پس از اتمام این دو دوره به خرید لایسنس آن اقدام نمایند.

 

لایت اسپید

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *