دستورالعمل بک آپ گیری

دستورالعمل بک آپ گیری

ابتدا، Data Loss یا از دست دادن اطلاعات و اینکه چرا داشتن نسخه بک آپ مهم است را تعریف خواهیم کرد. از دست دادن داده زمانی رخ می دهد که اطلاعات ارزشمند و محرمانه به دلایلی مانند: سرقت، خطای انسانی، ویروس ها، خرابی نرم افزار، نقص سخت افزار، بدافزار، قطع برق، بلایای طبیعی و غیره رخ می دهد. خطای انسانی یکی از دلایل اصلی از دست دادن اطلاعات در مشاغل است. روال روزمره کسب و کار شامل دستکاری حجم زیادی از اطلاعات کاربران از طریق فرآیندهای مستعد خطا مانند ورود، ویرایش، به روز رسانی و حذف است. حذف تصادفی اطلاعات یا ریختن مایعات دو مورد عمده خطای انسانی است. در ادامه این مقاله دستورالعمل بک آپ گیری را بررسی می کنیم.

دستورالعمل بک آپ گیری و فایل پشتیبان چیست؟

تهیه یک فایل کپی یا فایل مشابه با اطلاعات مورد نیاز، فایل پشتیبان یا بک آپ نامیده می شود. بک آپ گیری را می توان خیلی راحت با Ctrl+v  (کپی) و Ctrl+c (پیست) انجام داد و یا با برنامه ها و فناوری های جدید مدرنی که برای این کار با استراتژی های ساده یا پیشرفته ایجاد شده، آن را اجرا کرد. بنابراین، از داده ها برای جلوگیری از خسارت مالی و زمانی، بک آپ گیری می شود. از دست دادن تصاویر شخصی‌تان ممکن است کمی شما را ناراحت یا مضطرب کند، اما اگر اطلاعات سازمان یا کسب‌وکارتان گم شود، چه می‌کنید؟

بیشتر بدانید : برای اطلاع از قیمت و انواع هاست اشتراکی همراه مرکز داده مبین باشید.

بهترین روش بک آپ گیری - مرکز داده مبین

اهمیت دستورالعمل بک آپ گیری از اطلاعات

اطلاعات برای هر فرد مهم است. بنابراین ابتدا باید اطلاعات را دسته بندی کنید و تصمیم بگیرید که چقدر برای شما مهم است. به این فکر کنید که سازمان یا شرکت مورد نظر چقدر برای تولید یا جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شما هزینه کرده است و اهمیت هر قطعه داده را در یک نمودار وارد کنید تا بتوانید بهترین سیاست را در مورد آن اتخاذ کنید.

اطلاعات شامل تصاویر، متن، کد پروژه و فایل‌ها، پایگاه‌های داده و سایر اطلاعات است. تجربه نشان داده است که در بیشتر موارد پایگاه داده برای سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است و نگهداری آن مستلزم تلاش زیادی است. از دست دادن پایگاه داده می تواند غیر قابل برگشت باشد، به خصوص اگر اطلاعات ثبت شده در پایگاه داده، اطلاعات کاربر یا تراکنش های بانکی باشد. به خاطر داشته باشید که چند ثانیه اطلاعات ثبت تراکنش های بانک خود را از دست می دهید؛ خسارت وارده غیر قابل وصف است. از صاحب یا کاربر کسب و کار بخواهید اهمیت اطلاعات شما را به وضوح بیان کند تا بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید.

دلایل از دست دادن اطلاعات چیست؟

  • مشکل سخت افزاری
  • مشکل نرم افزاری
  • خطای شخصی کارشناس
  • ویروس کامپیوتری

استفاده از سخت افزار و نرم افزار در دستورالعمل بک آپ گیری

برای تهیه فایل های بک آپ می توانید از سخت افزار یا نرم افزاری که ایجاد کرده اید، استفاده کنید. انتخاب نوع آن مستقیماً با تصمیم انتخابی شما مرتبط است. هزینه های خرید سخت افزار، مجوزهای نرم افزار و نگهداری به انتخاب شما بستگی دارد. شما همچنین می توانید از نرم افزارهای رایگان استفاده کنید، اما قبل از انجام این کار باید نیاز خود را برای ابزار انتخابی خود مشخص کنید.

بیشتر بدانید : برای اطلاع از قیمت و انواع سرور مجازی همراه مرکز داده مبین باشید.

اگر هدف شما بک آپ گیری از یک سرور ساده لینوکس است، می توانید یک سرور مشابه تهیه کنید و یک اسکریپت ساده Bash ایجاد کنید تا به صورت ساعتی یا روزانه در Crontab قرار دهید تا از فایل های خود نسخه بک آپ تهیه کنید. اما اگر تعداد سرورها چند سرور باشد و حجم داده ها زیاد باشد، باید روش های سخت تری انجام دهید.

مواردی که پیش از اتخاذ دستورالعمل بک آپ گیری با به آن ها توجه کرد:

  • یک روش یا طرح پک آپ گیری را مشخص نمایید.
  • شما باید مقدار داده ای را برای پشتیبان گیری مشخص کنید.
  • هر چند وقت یکبار باید از اطلاعات خو نسخه پشتیبان تهیه کنید.
  • چه کسی مدیر است و چه کسی به اطلاعات پشتیبان دسترسی دارد.
  • چگونه باید از فایل های پشتیبان محافظت کرد.
  • میزان بودجه ای که یک شرکت می تواند صرف پشتیبان گیری کند.
  • ظرفیت ذخیره سازی برای هر فایل بک آپ

سخن آخر

تهیه نسخه بک آپ گیری از اطلاعات سرور دیگر یک عملیات مستقل نیست و همراه با سایر عملیات حفاظت از داده استفاده می شود. این کار صرفه جویی در فضای ذخیره سازی و کاهش هزینه ها را به همراه دارد. به عنوان مثال، دستورالعمل بک آپ گیری و بایگانی داده ها دو عملیات مجزا هستند. هدف از تهیه نسخه پشتیبان بازیابی اطلاعات پس از خرابی است. از سوی دیگر، با این کار آرشیوها یک کپی قابل جستجو از داده ها را ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *