تفاوت های dns پویا با dns معمولی

تفاوت های dns پویا با dns معمولی

در یک شبکه وسیع همانند اینترنت، سیستم ها به وسیله شماره خاص به اسم IP یا همان پروتکل اینترنت به هم دیگر متصل می گردند. منتهی مهم ترین مسئله ای که وجود دارد این است که IP در حالت رشته ای از اعداد می باشند و  این مسئله منجر می شود بکارگیری و به خاطر سپردن آن برای مخاطبان دشوار باشد. سرویس های به منظور نامگذاری این رشته اعداد کاربرد دارد که با آنها DNS گفته می شود؛ که در دو گروه DNS پویا و DNS معمولی قرار می گیرد. هر کدام از این سرویس ها دارای مزایا و معایب می باشند.

در حقیقت DNS برگرفته از عبارت Domain Name Service می باشد؛ که هدف آن تبدیل کردن زبان کامپیوتر به انسان و برعکس می باشد. در یک بیان ساده هر دامنه از IP های متعددی برخوردار می باشد که در حالت عدد می باشند که به تبع بکارگیری این اعداد برای کاربران آسان نمی باشد. در نتیجه در چنین مواردی اهمیت DNS نمایان می گردد. چرا که سبب می گردد کار به سهولت امکان پذیر باشد. در ادامه این مطلب از مرکز داده مبین اطلاعات کاملی را در رابطه با تفاوت های dns پویا با dns معمولی در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

اهمیت بکارگیری از سرویس dns

وب سایت ها و سیستم های که در شبکه اینترنت قراردارند، از آدرس پروتکل اینترنت  برای اتصال به هم دیگر استفاده می نمایند. در کنار آن مخاطبان اینترنت برای متصل شدن به این شبکه و بازدید از وب سایت های متعدد، بایستی  این آدرس را بکار ببرند. مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که  شما روزانه با وب سایت های متعدد سرو کار داشته باشید. در نتیجه این امر واضح است که بدون شک به خاطر سپردن این تعداد از رشته اعداد کار راحتی نخواهد بود و با مشکل روبرو خواهید بود.

با یک مثال مطلب را برای شما ساده خواهیم نمود. تصور کنید که اطرافیان و دوستان شما هیچ اسمی نداشته باشند. سپس شما مجبور باشید آنها را با کد ملی شان صدا بزنید. اکنون خود را در یک جمع 20 نفره تصور کنید. چقدر سخت خواهد بود که هر فرد را با نام کد ملی اش صدا بزنید. از اینرو بدون شک هر فرد را با اسم صدا بزنید بسیار راحت تر خواهد بود. در شبکه اینترنت در عوض رشته اعداد که در رابطه با  آدرس هر وب سایت است؛ دامنه ای که به وسیله dns اعمال شده است بکار گرفته می شود.

اهمیت بکارگیری از سرویس dns

تفاوت میان DNS ثابت و DNS پویا

هر کدام از DNS های عنوان شده دارای ویژگی های می باشد و در محل های مختلفی بکار برده می شوند. در ادامه مهم ترین تفاوت های میان DNS ثابت و DNS پویا را برایتان شرح خواهیم داد.

تفاوت از نظر اسم

اولین تفاوتی که میتوان نام برد تفاوت در نام این دو سرویس می باشد. به این صورت که DNS معمولی در حالت DNS شناخته می شود. این در حالی است کهDNS پویا با نام DDNS شناخته می شود، که بر گرفته از عبارت Domain Name Server Dynamic می باشد. در نتیجه چنانچه که DDNS را مشاهده نمودید بدانید که هدف DNS پویا می باشد.

هزینه کمتر DNS پویا (DDNS) در مقایسه با DNS ثابت (DNS)

یکی از تفاوت های میان DNS ثابت و DNS متغیر در هزینه مربوط به آنها می باشد. بدین صورت که DDNS ارزان تر از DNS ثابت می باشد. حتی شما این امکان را دارید به صورت رایگان نیز آن را تهیه نمایید. البته شما DNS ثابت را نیز میتوانید به صورت رایگان تهیه نمایید ولیکن تعداد از آنها که کاربردی می باشد بسیار کم می باشد.

هزینه کمتر DNS پویا (DDNS) در مقایسه با DNS ثابت (DNS)

تفاوت DDNS و DNS از لحاظ طرز کارکرد

همانگونه که در بالا به آن اشاره نمودیم DNS ماموریت تبدیل کردن IP را به نام انسانی دامنه را دارد. در نتیجه این امر واضح است که چنانچه که IP ثابت باشد بایستی از DNS ثابت و اگر IP پویا باشد بایستی از DNS پویا استفاده نمایید. علاوه بر این چنانچه که IP ثابت باشد تمامی اطلاعات شما در آن ذخیره می گردد. از اینرو شما هیچ گونه نگرانی بابت از دست دادن داده های خود نخواهید داشت. در رابطه با IP متغیر قضیه برعکس می باشد. بدین صورت که با هر دفعه تغییر پیدا کردن IP داده های شما بر روی یک IP دیگر ثبت می گردد. از اینرو داده های قبلی شما از بین خواهد رفت.

تفاوت DDNS و DNS از لحاظ طرز کارکرد

کلام پایانی

ما در این مطلب از مرکز داده مبین تلاش خود را نمودیم تا اطلاعات کاملی را در رابطه با تفاوت های dns پویا با dns معمولی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

پیشنهاد مطالعه : انواع رکوردهای DNS

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *