تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور از نظر عملکرد و کارایی زیاد است و سرورها از قدرت و کارایی  بالاتری برخوردار هستند و معمولاً هزینه های بالاتری هم دارند.

هاست چیست ؟

هاست چیست ؟

هاست در لغت به معنای میزبان می باشد و محیطی در شبکه ی اینترنت می باشد که قابلیت راه اندازی سایت ها را دارا باشد. محیطی که کدنویسی و طراحی و سایر داده ها و اطلاعات سایت ها را درون خود جای می دهد، هاست می باشد. هاست یک سیستم کامپیوتری کانکت شده به اینترنت می باشد که همه ی محتواهای سایت را در خود نگهداری می کنند.

هاست ها در انواع مختلفی شامل هاست اشتراکی ، هاست vps، هاست اختصاصی و هاست های ابری دسته بندی می شوند.

سرور چیست ؟

سرور چیست ؟

سرور، سیستم های کامپیوتری همیشه آنلاینی می باشند که به سیستم های کامپیوتری دیگر که زیر مجموعه های یک شبکه می باشند، خدمات ارائه می دهند. به کامپیوترهای ارائه دهنده سرویس، سرور گفته می شود و به کامپیوترهای دریافت کننده سرویس، کلاینت گفته می شود.

به فضاهایی که به منظور نگهداری سرورهای همیشه آنلاین اختصاص می دهند، دیتا سنتر گفته می شود که تعداد بی شماری از سرورها را در رک ها و کیج ها نگهداری می کنند. این دیتا سنترها از قسمت های گوناگونی شامل اتاق سرور، تجهیزات خنک سازی، ژانراتورها، بخش مدیریت شبکه و… تشکیل شده اند.

سرورها به صورت وب سرورها، سرور مستقل، سرور DNS ، سرور پرینتر، سرور فکس، سرور پروکسی، سرورهای صوتی، سرور اپلیکیشن، سرور بازی، سرور مجازی، و… وجود دارند.

بررسی تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور

هاست یک بخش از فضای سرور است که وب سایت کاربر در آن فضا جای می گیرد. اما زیر مجموعه دانستن هاست از سرور و یا بالعکس، کاملاً نادرست است.

سرویس های میزبانی وب یا هاست، امکان دستیابی به شبکه اینترنت را به کاربران می دهند. منابع سرورها میان کاربران به اشتراک گذاشته می شود و هاست با ارائه سرویس های میزبانی، اشتراک گذاری منابع سرورها را برای کاربران آسان تر می کند. هاست ها امکان استفاده از سرورهای اجاره ای یا اختصاصی را برای کاربران ایجاد می کنند.

از نکته مهم دیگر در ارتباط با تفاوت هاست و سرور این است که یک سرور می تواند نقش یک هاست را ایفا کند اما همه ی هاست ها نمی توانند نقش یک سرور را ایفا کنند.

تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی

هاست اشتراکی و سرور مجازی

تفاوت هاست و سرور – زمانی که یک سرور به چندین سرور تقسیم شود ، در حالی که همه ی سرورها از ویژگی های سخت افزاری مشابهی برخوردار باشند، سرور مجازی ایجاد شده است.

زمانی که تعدادی سایت بر روی یک سرور یا سرور مجازی جای بگیرد، هاست اشتراکی ایجاد شده است.

هاست اشتراکی جهت سایت های کم بازدید و خلوت  و سرور مجازی برای سایت های پر بازدید و شلوغ، مورد استفاده قرار می گیرند.

هاست های اشتراکی ارزان تر و توان مدیریتی کمتری را نیاز دارند، بنابراین برای کسب و کارهای جدید و کوچک و در ابتدای راه مناسب تر می باشند.

سرورهای مجازی گران تر و با توجه به سخت افزار قوی و فضای میزبانی بالا و توانایی دسترسی به سیستم عامل ها به توان مدیریتی بالایی نیاز دارند.

نکات مهم در انتخاب سرور

نکات مهم در انتخاب سرور

برای انتخاب یک سرور باید به قابلیت و توانایی های مورد انتظار از سرور، ابعاد فیزیکی، قدرت ذخیره سازی، سطح دسترسی، قابل ارتقا بودن و قیمت آن توجه نمود.

باید بررسی نمود که سرور با توجه به کاری که قرار است برای یک مجموعه یا سازمان و… انجام دهد و سرویس هایی که می بایست ارائه دهد، از میان سرورهای رده پایین یا سرورهای رده متوسط انتخاب شود.

نکات مهم در انتخاب هاست

نکات مهم در انتخاب هاست

در انتخاب یک هاست باید سیستم عامل، فضای دیسک، پهنای باند و ترافیک، پشتیبان گیری ، تعداد دامنه ها و زیر دامنه ها، دیتابیس ها، انعطاف پذیری، قابلیت های ایمیل، و قیمت آن  در نظر گرفته شود.

از عوامل مهم دیگر که در انتخاب هاست باید در نظر داشت، انتخاب یک شرکت معتبر و مطمئن برای ارائه هاست، مشخصات فنی سایت، نوع سخت افزارهای ارائه دهنده، نوع خدمات سرویس ارائه دهنده و… می باشد.

هاست مناسب باید از سرعت و عملکرد مطلوبی برخوردار باشد و علم و دانش و فن لازم را در اختیار داشته باشد. از سرور دیتابیس مجزایی بهره برده باشد. یک هاست باید از آی پی هایی مستقلی برای هر وب سایتی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *