تفاوت بین وب سرور Nginx و Apache

Apache  و Nginx

Apache  و Nginx از وب سرورهای بسیار مهم و کاربردی می باشند که دارای تفاوت هایی هستند که در ادامه به بررسی تفاوت بین وب سرور Nginx و Apache می پردازیم.

اهمیت انتخاب وب سرور

سرور آپاچی و انجین اکس بخش زیادی از ترافیک در اینترنت را ارائه می دهند. این موضوع سبب شده است که این وب سرورها از سرورهای رایج و محبوب منبع باز در دنیا به حساب بیایند. همانگونه که انتخاب و خرید هاست برای سایت شما دارای اهمیت بسیار زیادی است ، انتخاب وب سرور نیز اهمیت زیادی دارد.

سرور آپاچی و انجین اکس ، هر دو دارای قابلیت های فراوان زیادی هستند و با هم تفاوت هایی نیز دارند. در واقع می توان گفت که هیچ سرور کامل و بی عیبی وجود ندارد. انتخاب سرور برای سایت شما بر اساس اهداف و نیازهای شما صورت می گیرد. لذا در انتخاب سرور مناسب دقت زیادی داشته باشید که بر عملکرد و سرعت سایت شما اثرگذار می باشد.

بررسی تفاوت های وب سرور Apache  و Nginx

از دیدگاه های مختلفی به بررسی این دو وب سرور می پردازیم.

 

Apache و Nginx

طراحی معماری آپاچی و انجین اکس

یکی از تفاوت های سرور آپاچی و انجین اکس در سبک معماری پایه این دو سرور می باشد.

( آپاچی )

این وب سرور از رویکرد فرآیند محور پیروی می کند و برای هر درخواستی یک رشته جدید ایجاد می کند. آپاچی با پیروی از رویکرد چند رشته ای به ارائه ماژول های چندگانه پردازشی اقدام می نماید. با توجه به نسخه های مختلف آپاچی ، ماژول های پردازشی گوناگونی استفاده می شود.

آپاچی امکان ایجاد هر thread  برای هر درخواست و تقاضای کاربر را دارد. thread یا رشته ، کوچکترین دنباله از قوانین تعیین شده ای می باشد که مدیریت آن به صورت جداگانه توسط  schedule صورت می گیرد. طراحی معماری آپاچی به گونه ای می باشد که منابع زیادی را مصرف می کند که این موضوع کاهش سرعت سرور را به دنبال خواهد داشت.

( انجین اکس )

در ادامه بررسی تفاوت طراحی معماری Apache  و Nginx ، به نوع طراحی انجین اکس می پردازیم. انجین اکس دارای رویکرد رویداد محور و توانایی مدیریت درخواست چندگانه در یک رشته می باشد.  این ویژگی های انجین اکس سبب شده است که نسبت به آپاچی ، از ساختار سبک تر و معماری سریعتر برخوردار باشد.

امنیت آپاچی و انجین اکس

دو سرور آپاچی و انجین اکس دارای امنیت قابل تعمیمی برای کدهای بر پایه C می باشند.

آپاچی تمامی وب سایت های قرار گرفته بر روی وب سرور خود را در برابر انواع حملات و تهدیدها محافظت می نماید. پایه کد Nginx بسیار کوچک تر می باشد و از قابلیت های امنیتی بسیار جدیدی برخوردار است.

پیکربندی Apache  و Nginx

آپاچی توانایی ایجاد پیکربندی های اضافی بر روی هر دایرکتوری را از طریق فایل های htaccess دارا می باشد. این قابلیت موجب کنترل جنبه های ویژه وب سایت ها بدون نیاز به دسترسی ادیت config اصلی می گردد.

انجین اکس قابلیت پیکربندی اضافی را ندارد و این موضوع سبب افزایش عملکرد و پاسخگویی سریعتر درخواست ها می شود.

سیستم عامل آپاچی و انجین اکس

در ادامه بررسی تفاوت های Apache  و Nginx به نوع سیستم عامل های پشتیبانی شده توسط آنها می پردازیم. آپاچی سیستم های Unix ( لینوکس و BSD )  و MS-windows  را ساپورت و پشتیبانی می کند. این وب سرور بر روی همه نوع سیستم های یونیکس ( لینوکس و BSD )  اجرا می گردد و از مایکروسافت ویندوز کاملاً حمایت می کند.

انجین اکس هم از همه ی سیستم عامل های یونیکس ( Unix ) کاملاً پشتیبانی می کند. در مورد پشتیبانی آن از ویندوز می توان گفت ، پشتیبانی ضعیف تری نسبت به آپاچی دارد.

پشتیبانی آپاچی و انجین اکس

از نظر پشتیبانی ، تفاوت آنچنانی بین Apache  و Nginx وجود ندارد.

پشتیبانی آپاچی توسط  IRC ، Mailing list و  stack overflow صورت می گیرد. پشتیبانی آپاچی توسط شرکت های سوم شخص به آسانی در دسترس می باشد ولی آپاچی لیستی مبنی بر پشتیبانی رسمی عرضه نکرده است.

انجین اکس همانند آپاچی توسط IRC ، Mailing list و  stack overflow و فروم ها پشتیبانی می گردد. لذا از دیدگاه پشتیبانی تفاوتی بین این دو وب سرور وجود ندارد.

عملکرد Apache  و Nginx

 

Apache و Nginx

به لحاظ عملکردی ، وب سرورهای آپاچی و انجین اکس به شکل های مختلفی محتواهای استاتیک و داینامیک را مورد آنالیز و پردازش قرار می دهند. در مواردی مشاهده شده است که وب سرور انجین اکس در آنالیز و پردازش محتواهای استاتیک عملکرد بهتری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *