بکاپ گیری از هاست چگونه است ؟

بکاپ گیری از هاست

بکاپ گیری از هاست از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. زیرا از دست دادن اطلاعات ، خسارت بالایی برای کسب و کارها در پی دارد.

بک آپ گیری به چه معنا می باشد ؟

بکاپ گیری به معنای تهیه ی یک نسخه از تمامی فایل های موجود در سایت می باشد تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرد. یک بار بکاپ گیری از داده ها و اطلاعات کافی نمی باشد و بکاپ گیری هاست باید به طور دوره ای صورت گیرد.

مدت زمان انجام این بکاپ گیری های دوره ای ، به حجم محتوای سایت ها و میزان آپدیت نرم افزاری آن بستگی دارد. به طور مثال بک آپ گیری از بعضی سایت ها روزانه و بعضی سایت های دیگر ماهانه می باشد. انجام بک آپ گیری مستمر و منظم بسیار اهمیت دارد.

اهمیت بک آپ گیری از اطلاعات

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دلیل تأکید بر لزوم بک آپ گیری  از Host چه می باشد. هاست یا میزبان ، فضایی برای قرارگیری اطلاعات و کدهای سایت ها می باشد. هاست در انواع مختلفی شامل هاست اشتراکی ، هاست اختصاصی ، سرور مجازی ، هاست ابری و … می باشد. فرقی ندارد که نوع هاست وب سایت ، از کدام نوع سرویس میزبانی باشد زیرا تمامی سرویس های میزبانی به بک آپ گیری از اطلاعات خود نیاز دارند.

داده ها و اطلاعات به دلایل مختلفی مانند حمله هکرها ، وجود ویروس ها ، اشتباهات انسانی و به روز رسانی های اشتباه و … ممکن است از دست بروند. لذا ضرورت دارد که بک آپ گیری از داده ها و اطلاعات صورت گیرد تا در مواقع لزوم بتوان از نسخه های پشتیبان استفاده نمود.

بکاپ گیری از هاست ، فرآیند زمان گیری نمی باشد. زمانی که وب سایت ها دچار مشکلاتی می شوند استفاده از نسخه های بک آپ به کمک وب سایت ها می آید. بک آپ گیری موجب می گردد با نابود شدن اطلاعات ، کار خود را از صفر شروع نکنید.

انواع بکاپ گیری از هاست

روش های مختلفی برای بکاپ گیری از اطلاعات وجود دارد که انتخاب این روش ها بر اساس اهداف و نیازهای سایت ها می باشد. یکی از این روش ها ، بک آپ گیری کامل از host می باشد. در این روش باید به بکاپ گیری از کلیه داده ها ، دیتابیس ها ، تنظیمات و … پرداخت. در انتخاب این روش باید در نظر داشت که آیا به این نوع بکاپ گیری که فضای زیادی را اشغال می کند ، نیاز می باشد.

چنانچه به بکاپ گیری کامل نیازی نیست ، به انتخاب بکاپ گیری جزئی اقدام نمایید. در بکاپ گیری جزئی به حجم کمتری نیاز می باشد. بنابراین در بکاپ گیری باید به حجم دیسک موردنظر توجه داشت.

 

بکاپ گیری از هاست

چگونه از هاست سی پنل بک آپ گیری کنیم ؟

برای بکاپ گیری از هاست با کنترل پنلی از نوع سی پنل ، روش های متعددی وجود دارد که یکی از آنها را توضیح می دهیم.

به پنل هاست ورود کرده و بخش Backup wizard از قسمت Files را انتخاب کنید.

در پنجره ی گشوده شده در قسمت backup or restore  آیتم backup  را کلیک کنید. حال به انتخاب بخش هایی که قصد بکاپ گیری آن را دارید ، اقدام کنید. نوع بکاپ گیری را از قسمت partial  تعیین کنید.

سپس به آخرین بخش بک آپ گیری از هاست سی پنل می رسیم. چنانچه بک آپ گیری از قبل انجام شده باشد ، در این مرحله قابل رؤیت می باشد. حال بکاپ گیری جدید را انجام دهید. با کلیک کردن روی آن ، محل ذخیره سازی بکاپ جدید را مشخص نمایید. محل ذخیره سازی را معمولاً Home Directory   تعیین می کنند ، مگر در مواردی که حافظه موردنظر کاملاً اشغال باشد. در این شرایط محل دیگر برای ذخیره سازی را از بخش Remote FTP Server  تعیین نمایید.

با فرض اینکه محل ذخیره سازی را Home Directory تعیین کردید ، به ادامه توضیحات نحوه بکاپ گیری از هاست سی پنل می پردازیم.

در این بخش برای اطلاع رسانی از انجام موفقیت آمیز بکاپ گیری از طریق ایمیل باید اطلاعات ایمیل را در بخش Email Address وارد نمایید و در صورتی که تمایلی به دریافت ایمیل ندارید ، گزینه do not send  را کلیک نمایید. در نهایت گزینه generate back up را انتخاب نمایید تا بکاپ گیری با موفقیت به خاتمه برسد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *