انواع رکوردهای DNS به همراه وظیفه هر رکورد DNS

DNS چیست؟

یک رکورد DNS دربردانده‌ی اطلاعات ضروری درباره‌ی یک نام دامنه است. به کمک این رکوردها، DNS می‌تواند دسترسی به  یک وب‌سایت را فراهم کند.

زمانی که آدرس یک وب‌سایت را در مرورگر خود جست‌و‌جو می‌کنید، بسته‌های درخواستی شما به مقصد یک وب‌سرور که سرویس مورد نیاز شما را ارایه می‌دهد، ارسال می‌شوند. در دنیای شبکه، تمام دستگاه‌هایی که به اینترنت متصل هستند، با یک عدد یکتا یعنی IP مشخص می‌شوند. بنابراین سرور مورد نظر شما هم، آدرس IP منحصر به فردی دارد و هر درخواستی که قرار باشد به سمت این سرور ارسال شود باید مقصد آن، آدرس IP این سرور باشد.

تعداد IPهایی که امروزه استفاده می‌شوند، بسیار زیاد بوده و در نتیجه حفظ کردن تمام آن‌ها برای انسان‌ها در عمل غیرممکن است. برای رفع این مشکل، سرویسی به نام DNS (domain name service) وجود دارد که فهرستی از نام‌ها که خواندن و حفظ آن‌ها برای انسان‌ها راحت‌تر است و IPهای مربوط به هر یک از این نام دامنه‌ها را نگه‌داری می‌کند. به این ترتیب، هنگامی که یک وب‌سایت را جست‌و‌جو می‌کنید، درخواستی برای یک سرور DNS ارسال می‌شود و به عنوان جواب، آدرس وب‌سروری که وب‌سایت مورد نظر شما را ارایه می‌دهد، بازگردانده می‌شود. به این ترتیب، مرورگر می‌تواند بسته‌های خود را با مشخص کردن IP مقصد ارسال کند.

انواع رکوردهای DNS

انواع رکورد‌های DNS

 برای نگهداری اطلاعات مربوط به دامنه‌ها و پاسخ به درخواست‌های کاربران برای دسترسی به وب‌سایت/سرویس مورد نظر، DNS از رکوردهای مختلفی استفاده می‌کند. تعدادی از مهم‌ترین رکورد‌های DNS عبارت‌اند از:

۱- رکورد A: این رکورد، نگه‌دارنده‌ی یک نام دامنه و آدرس IPv4 مربوط به آن است.

۲- رکورد AAAA: این رکورد مانند A Record است، با این تفاوت که IPv6 یک دامنه را به دست می‌دهد.

۳- رکورد CNAME: به کمک این رکورد یک نام دامنه را می‌توان به نام دامنه‌ای دیگر نگاشت کرد. برای نمونه با کمک رکورد CNAME می‌توان www.example.com را به example.com نگاشت کرد.

۴- رکورد NS: این رکورد مشخص‌کننده‌ی DNS server معتبری است که می‌تواند به درخواست‌های DNS مربوط به یک دامنه‌ی خاص و بعضی زیر‌دامنه‌های آن (DNS zone) پاسخ بدهد.

۵- رکورد SOA: این رکورد هم مانند NS Record، اطلاعاتی درباره‌ی DNS zone می‌دهد. اطلاعاتی مانند DNS معتبر این zone، اطلاعات تماس admin دامنه، شماره سریال دامنه و … در این رکورد نگه‌داری می‌شوند.

۶- رکورد MX: این رکورد، mail server دریافت‌کننده‌ی ایمیل‌های دامنه‌ را مشخص می‌کند. در رکورد‌‌های DNS، می‌توان بیش‌تر از یک MX Record تعریف کرد که می‌تواند به توزیع بار میان mail server‌ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *